platypus-down-under.reismee.nl

De Woestijn

Okay eerst maar eens het eten. Gisteravond heerlijk vega, rijst met groenten en een uitstekende tapenade-kruidenmix over het geheel. Het toetje was het beste deel ..... nee nee, dit keer niets met dulche de leche (hoewel het lokale toetje bestaat uit een bakje dulche met slagroom). Ik heb tarta limon genomen, ja inderdaad de top is van schuim!!!

Vandaag om 5.30 uur opgestaan en het was KOUD, IJSKOUD!!!!! Met een busje de woestijn in. De eerste stop was bij de zoutmeren met flamingo´s, schitterend en dan met name die enorme zoutvlakte (maar wat een stank). Je bent hier volkomen ingesloten door de Andes, enkele zeer hoge pieken en een aantal vulkanen. Het levert mooie plaatjes (WIFI???????) op. Het is deels een zoutwoestijn, deel zand maar met heel veel steen. Er lopen ondergrondse rivieren dus op een aantal plekken is het groen en wonen dan ook mensen.

Na de Flamingo´s naar een tweetal Lagunas op 4400 meter. Lagunas zijn meren die niet onstaan door een rivier maar in dit geval smeltwater. Ook hier enorme zoutafzettingen en inderdaad nog hoger sneeuw. Hier trokken overigens een soort lama´s vooral de aandacht. Het zijn kleine beestjes die hier rondlopen en geloof me het zijn er veel! Daarna vega lunch oftewel een tortilla con arroz, niets mis mee maar geen hoogstandje. Na het eten een paar oude kerkjes en een incahuisje (ruine). Mooie kerkjes zondermeer.

Verder naar een oude rivierbedding waar het water nu diep onder de grond zit. Hier gaat momenteel al het water via een kanalensysteem. Raar om dan ineens midden in de woestijn tussen de fruitbomen te staan. En nu ben ik weer in San Pedro, zo´n 10 uur bezig geweest en genoten van iedere minuut.

Morgen een zware dag (ach welke is dat niet???) Om 3.30 zal de wekker gaan om vervolgens om 4.00 uur de bergen in te rijden richting de geisers! Verslag volgt uiteraard.

Chili blijft een heerlijk land, enorm ontspannen reizen en heel aardige mensen!

Willem

Koud in de woestijn? Is er dan ook een WEERALARM gegeven? Hier wel! Door de sneeuw rijden bussen trams en treinen niet en werd afgeraden met de auto de weg op te gaan. Mooi plaatjes, wel Wifi, maar geen mogelijkheid om die naar jou te uploaden...
Blijf schrijven, want je berichtjes zijn goed om de dag mee te beginnen!

Willem

Ellen

Flamingo's zijn prachtig maar inderdaad die stank (niet te harden) die kan ik me nog heel goed herinneren van Lake Manyara. Duizenden zaten er daar, allemaal dezelfde kant op foeragerend. Heel bijzonder om te zien maar wel met je neus dicht, brrrrrrrrrrr.
De zoutvlaktes waar je het over hebt doen mij aan Botswana denken. Daar had je stukken tussen alsof het gesneeuwd had (zo rond de 30 graden boven nul, in de zinderende hitte, deed dat wat vreemd aan) maar prachtig!!!!!
Groetjes uit een koud -maar nu even zonnig- Leiden