platypus-down-under.reismee.nl

Jabiru - Cooinda - Katherine - Nitmiluk National Park

De dag begon vroeg, de wekker ging af. Rare gewaarwording toch wel, om 7 uur een wekker terwijl je heerlijk met vakantie bent. We hadden afgesproken vroeg op te staan en dus ook vroeg te vertrekken. Na het wassen, plassen en ontbijt, boel aan de kant en op weg. Om 8.30 uur lieten we Jabiru achter ons. We vervolgenden onze weg verder naar beneden, het zuiden. Cooinda is een plek met een mooie Billabong en het idee was hierlangs een wandeling te maken. In de directe omgeving ligt ook een mooi centrum waar je veel informatie krijgt over de aboriginals in dit gebied dus twee in één zo leek het. De Billabong is inmiddels een enorme toeristen attractie en echt verpest, heel jammer. Ik ken deze nog als een verstilde plek waar je dromerig naar de overkant kon kijken en waar bijna geen hond (zelfs geen dingo) kwam. Cooinda heeft een lodge en die lodge heeft naast gastenkamers, huisjes voor gasten en een enorme camping en on top of that een heliport en airstrip gekregen. We keken onze ogen uit, een stad midden in Kakadu waar het echt alleen om de toerist gaat. Enfin, niet wat we zochten dus na het tanken weggereden. Het Aboriginal informatie centrum was overigens meer dan de moeite waard. Vanuit Cooinda zijn we doorgereden naar Katherine een stadje die tot stad is geworden en waar je eigenlijk niets te zoeken hebt, okay hotsprings in town, maar dat is echt alles. Je kunt er goed slapen, mooie campings en niet al te duur. Verder goed om boodschappen te doen. Wat echter op 30 km afstand ligt is Nitmiluk National Park. In dat park ligt Nitmiluk Gorge of zoals ze deze hier noemen de Katherine Gorge. Niet alleen heeft deze Gorge 13 verdiepingen maar komt deze ook voor in de Dreamtime verhalen van de Aboriginals. Naast deze natuurlijk pracht is er dan ook nogal wat rock art te vinden.

We hadden ons voorgenomen een kano voor twee te nemen. Een beetje de tijd aan jezelf leek ons wel aardig. Wel door dit idee werd een aardige streep getrokken. Een kano bleek momenteel niet zo'n goed idee. Er zitten krokodillen, dat was ons bekend maar er zitten er momenteel een beetje te veel. Het is dus momenteel niet echt veilig op het water. Wat dan, wel je kunt met een volgeladen toeristenboot mee of kiezen voor een culturele tour waarbij je met, in ons geval vier toeristen, (maximaal 8) en vier aboriginals de Gorge in gaat en uitleg krijgt over de Gorge, de Dreamtime, het jagen en het maken van allerlei huishoudelijke benodigdheden maar ook uitleg over hoe je de rock art moet zien in het licht van de Aboriginal cultuur.

De Gorge is prachtig, wel al een zes meter lager waterstand dan gedurende het natte seizoen (dat dit jaar maar half nat was) maar meer dan de moeite waard. De uitleg begon al op de boot met uitleg over het weven van allerlei gebruiksvoorwerpen en het verven hiervan met gebruik van vruchten en wortels van planten. Uiteindelijk aan land uitleg over jachttechnieken maar ook muziek en m.n. natuurlijk de didgeridoo. Ook hoe opvoeden in zijn werk gaat. Sommige zaken, zoals de didgeridoo bespelen mag je niet leren van je vader. Er zijn binnen de gemeenschap twee soorten familie, de bloedverwanten en de huidverwanten. Huidverwanten gaat volledig om kleur. Is de huidskleur gelijk dan ben je familie op basis van kleur maar dus niet op basis van bloed. Het leren bespelen van een didgeridoo mag dus niet door een bloedverwante maar door een kleurverwante. De opvoeding, lees hoe gedraag je je, wat doe je, wat is je positie binnen de groep leer je van je vader/moeder/opa/oma (bloedverwante), de stam riten leer je van de kleur familie die overigens ook aangesproken worden als zus/broer/, vader/moeder, opa/oma enz.

De dag leverde mooie verhalen, mooie mensen, vliegende honden (ja ja bomen vol), krokodillen en twee slangen op. De eerste slang glibberde over het pad maar was weg voor we er erg in hadden en de tweede werd opgetild door een roofvogel en ging de lucht in. Ademloos kijk je dan en vergeet je je fototoestel te gebruiken. De slang leeft overigens waarschijnlijk nog want de roofvogel liet de slang uit de klauwen glippen.

We zijn weer terug op de camping en genieten na van een heerlijk dag.

See you mates!

Hennie

Video’s bekeken en verslag gelezen. Was dat de grens van Arnhemland waar je niet over mag? Wel jammer zag mooi uit.