platypus-down-under.reismee.nl

Jabiru - Mamukala Billabong - Burrungkuy

De dagen zijn hier warm maar in tegenstelling tot bijv. Singapore zijn de nachten goed te hebben. Halverwege de nacht is het zelfs fris en trek je een deken over je heen. Slapen doe je hier dus als de beste, zeker als je bedenkt dat we iedere avond allebei een raam hebben om de sterren te bekijken, gewoon vanuit je bed!!! Hoe mooi is dat!

Okay vandaag dan, we hadden en hebben plannen en voor vandaag was dat in de ochtend een wandeling langs Mamukala Billabong. Deze Billabong ligt ongeveer 50 km van Jabiru. We zijn lekker vroeg opgestaan, ontbeten, wassen en plassen en op weg. Toen we er aankwamen was het er best wel druk, Een volledige buslading aan toeristen zoals wij. Ze verdwenen echter al snel! Wat bleek een wandeling was te veel, slechts de outlook over de Billabong werd bezocht door hen. De outlook is mooi zonder meer maar wat is er leuker dan een wandeling op een zandbank tussen twee Billabongs in! Precies, vandaag kon niets dat overtreffen. Aan het begin duidelijke waarschuwingen dat salties en sweeties in de Billabongs voorkomen en dat ze tot aan het "pad" kunnen liggen. Van de paden af is geen optie en verder werd aangegeven erg goed op te letten. Het geeft een wandeling hoe dan ook een andere dimensie. Enfin we hebben ons hierdoor niet laten afschrikken en zijn op pad gegaan. Een wandeling van 1.5 uur in de warmte met soms ongebreidelde zon en soms wat bedekking van de bomen. Schitterende vergezichten en soms volledig opgaan in de planten, bomen en struiken. We zijn de hele wandeling niemand tegen gekomen, ook geen enkele croc. Wat we wel constant om ons heen hadden waren vliegen, vliegen en nog eens vliegen. De pest van warm Australië. Ik heb het weleens erger meegemaakt maar na een tijdje beginnen die krengen toch echt op je zenuwen te werken. Het heeft gelukkig de pret niet mogen bederven.

Vanmiddag hadden we rock art op het programma met 20.000 jaar aan tekeningen. Soms laag over laag, soms naast elkaar en soms alsof de jongere generatie een mooiere versie wilde optekenen. Burrungkuy in de Engelse vertaling Nourlangie, een must wanneer je door Kakadu reist, De wandeling naar de rotspartijen is al adembenemend mooi. Ja het is hier relatief druk en toch moet je deze plek niet overslaan. Iedereen valt uiteindelijk stil bij het zien van deze enorme schilderingen waarvan vele een verhaal vertellen dat ontstaat in de Dreamtime zoals de Aboriginals het noemen. Vaak mythisch en soms ineens een tekening uit het dagelijks leven, het uitvoeren van riten voor het een of ander. De trefzekerheid maakt iedere tekening een beleving an sich. Al lopend bestijg je de rotswanden en kom je uiteindelijk op een plateau dat richting Arnhemland gericht is. Arnhemland is volledig in handen van de aboriginals en je hebt een permit nodig om er in te komen. Dit is nog steeds niet eenvoudig blijkt. We zijn op zoek geweest naar tours die je met aboriginals richting Arnhemland kan maken en die blijken er eigenlijk niet te zijn. O ja je kan in een vliegtuig boven Arnhemland naar beneden kijken (met een aussie overigens) en de enige ander mogelijkheid momenteel is met een aboriginal gerunde tour varen op een Billabong die deels in Arnhemland ligt. Dat is echter niet wat ik zou willen, het liefst maak ik een echte tour diep dit gebied in. We zullen moeten respecteren dat de aboriginals dit deel van Australië (nog) niet open willen stellen. Het is wat het is.

Tja en dan kom je op de camping, ben je warm en voel je je vies en denk je een duik te nemen in het zwembad. Ik niet dus, ik had gisteren een teen erin gestoken en die bevroor. Mars heeft zijn mannetje gestaan en heeft een paar baantjes getrokken. Ik ben heerlijk met mijn ebook gaan liggen. We zijn de dag verder best doorgekomen. Als je dan de dag afsluit met gado gado ...... dan kan die toch niet meer stuk!!!

Geraldine

Ohhh, geen "Crocodile Dundee" verhalen :-).

Vooruit, dit verhaal was ook best goed. En geef de aboriginals eens ongelijk dat ze Arnhemland voor zichzelf houden. De rest van Australië is al van hun afgepakt, toch?

Johan

In mijn beleving zaten de vliegen hoofdzakelijk aan de westkust.
Vervelend dat ze ook met grote getale in het noorden zitten.
Overigens jullie durven wel, ondanks de vele waarschuwingen zo’n lange wandeling te maken in de rimboe.
Mooie belevenis ????

Nicoleddy

Er kwam voor mij ineens een zooitje mail binnen van de levensgenieters, geweldig! Net alles achterelkaar gelezen, heerlijk meedromen....lekker genieten mannen aan de andere kant van de wereld en lief dat ik in de list ben meegenomen! Enjoy! Xx