platypus-down-under.reismee.nl

Trivia...

He Nicole, Ron is er geweest, wij zijn er!!

Wink
De foto is genomen in Ha'ena state park aan de noordkust van Kauai. Bijna op het einde van de weg. Het park heeft ook een bijnaam: 'Bali Hai', namelijk de naam uit de film South Pacific. De grap hier natuurlijk is dat deze eilandengroep ten noorden van de evenaar ligt.

De grotten, er zijn er twee, heten Waikapala'e wet en Waikanaloa wet cave. Jij reageerde op de laatste. Ron vertelde me dat in de zomer deze grotten ook weleens volkomen droog komen te staan. Er is verder geen grottenstelsel waar je als toerist kunt koekeloeren. En zojuist las ik in een plaatselijk krantje het verhaal dat de godin van het vuur Pele ook dit eiland heeft bezocht om zich te vestigen. Op diverse plaatsen heeft ze getracht haar vuur te ontsteken maar dat lukte niet. Zo heeft ze ook in Ha'ena gaten geboord om haar vuur te ontsteken maar daar werd zij verjaagd door het water, de wet caves. De diverse plekken op dit eiland dragen om die reden haar naam zoals Pele's Peak. Uiteindelijk ging het wel goed met haar toen zij zich op Hawa'i (Big Island) vestigde en haar vuur daar kon ontsteken.

Iets anders zijn de kippen hier op het eiland. Van oudsher liepen er hier nene's. En toen de blanke mensen kwamen namen zij hun eigen kippen mee. De natuur laat er geen gras over groeien en er ontstond een enorme varieteit. Arbeiders uit vele streken kwamen hier werken en zo ook Japanners die hun vechthanen meenamen. De eilandenreeks ligt in een gebied waar toch regelmatig wervelstormen en orkanen voorbij komen. De laatste decennia is Kauai tot tweemaal toe vol getroffen en enorme schade was het gevolg. Een ander gevolg was dat de kippen die opgesloten zaten vrij kwamen (dit moet toch voer zijn voor die mevrouw Thiemen) en je begrijpt dat de natuur haar dingen doet. Er scharrelen nu dus een onbehoorlijke grote hoeveelheid aan kipjes rond met in hun genen de agressieviteit van de vechthanen. Dat het niet altijd even goed lukt in de natuur is te merken aan het gedrag van de hanen. Ze kraaien op momenten dat wij het niet verzinnen, ook bij volle maan! En 's middags willen ze wel eens hun gekkenuurtje hebben, oro loco. Overal staan bordjes niet voeren maar de Mariannes Thiemen van dit eiland hebben niet het intelect om te lezen. Ach ja... Amerikanen...

Ron

Trivia; me likey :-) En ja, ik wás er - een keer of zeven - en weet wel het een en ander over de eilanden. Jullie zíjn er, Mars en Joop, en genieten met volle teugen, lees ik. Nog ruim drie weken te gaan :-)

Hugo

Wat ziet dat er goed uit jongens !! geniet van al het moois daar, en tot volgend jaar ;-)
Liefs van ons