Tsjechie

Een rustige ochtend, lekker op de bank met boek en pc, kop koffie en verder niets. In de late ochtend zijn we langs de grens met tsjechie gaan rijden door een schitterend deel van het Beierse Woud. Mooie vergezichten, dorpjes en wat niet meer. Heerlijk een lunch onderweg, de een een pizza en de ander zuurdesembrood met een Bayrische plank vol metverschillende soorten beleg. Heerlijk!!!! Goed koffie en de dag kan eigenlijk niet meer stuk. Na de lunch zijn we tjechie ingereden. De schrijver van dit stuk werd op slag onrustig. Bij een eerder bezoek aan dit land, zo'n 17 jaar geleden, was het geen liefde op het eerste gezicht. Wel ook op het tweede gezicht dus niet. Het is niet ineens lelijk kwa natuur als je de grens oversteekt, het blijft een voortzetting van hetzelfde woud. De mensen zijn echter wel heel anders, deels te verklaren aan de relatieve armoede die in dit deel heerst maar deels ook aan het gebrek aan interesse. De meesten lopen in trainingsbroek en zien er niet echt schoon uit, een beetje zigeunerachtig. Tot de eerste grotere plaats staan langs de weg hoeren zichzelf te verkopen en is huis om huis een sexclub. Eerlijkheidshalve moet ik dan constateren dat het de Duitse mannen zijn die dit in stand houden. Wij werden er triest van. Na het eerste dorp verdween deze activiteit volledig en konden we ons overgeven aan het landschap. Mooi uiteraard met een paar aardige kernen en een enkel kasteel. Op de heen en terugweg uiteraard nog een paar glasateliers bezocht ...... Ja ja inmiddels is er ook gekocht!