Lui opstaan in Torante na een nacht vol zeegeluiden

Een kamer aan de zee, dus alle ramen open ....... HEERLIJK!

We zijn lekker langzaam wakker geworden. Een ontbijtje in het hotel en op weg naar de oude stad. Wat direct opvalt is de burcht. Deze stad is gesticht ten tijde van pythagoras en was uiteindelijk 300.000 zielen groot en besloeg 50ha. Daarna werd het een Romeinse kolonie en volgden anderen om ten tijde van Aragon deel uit te gaan maken van dat rijk. Van dit alles is de oude stad overgebleven. Een burcht, een Griekse tempel met 2 Dorische zuilen en een Dom die gesloten bleek te zijn. De burcht is nu een marinebasis maar toegankelijk. Een enorm goede videopresentatie en daarna een rondleiding die, hoewel in het Italiaans, ook goed te volgen was voor ons aangezien in iedere ruimte leesvellen lagen in het Engels en Frans. De Griekse tempel was niet echt geweldig maar wel aardig om te zien. Het visserdeeltje van deze stad straalde armoede en inderdaad die familie leek aanwezig. In de middag zijn we richting Lecce gereden en daar heerlijk de nacht doorgebracht om wederom een enorm mooie stad te gaan bezoeken.

Ron

Victorie: historie. Daar geniet ik zelfs op deze afstand enorm van mee. Het grappige is dat toen ik Torante Google-de jullie bericht bovenaan stond! Affijn, blijkt het plaatsje online als Taranto vermeld te staan en dat voldoet inderdaad aan de beschrijving in jullie bericht - zal dat op de foto's straks nog even verifiëren. Van die plaats staat als ik het me goed herinner ook een foto in jullie reisgids en daar merkte ik nog over op dat ik burcht en brug wel een enorm contrast vond, zo naast elkaar. Zijn jullie uiteindelijk alsnog in de Dom geweest?

Chris en ik hebben dit jaar - al was het droog dit keer - de Koninginnenacht gelaten voor wat die was, hebben yahtzee gesp[eeld en Will & Grace gekeken (n u aan seizoen 4 begonnen) en gisteren zijn we romantisch naar Ikea geweest, waar Chris zijn TV meubel, handdoeken en nog wat andere dingetjes voor zijn nieuwe huis heeft gekocht - en ik een waanzinnig mooi exemplaar van een ficus retusa, circa 70 cm. hoog. Na de meubelboulevard zijn we alsnog de stad in gegaan en hebben heerlijk in de zon aan de werf bij Feibe (Bodytalk) gezeten, daarna nog in het steegje bij Robert (Kalff) gestaan en uiteindelijk zijn we met Jos en Stefan, die Chris van het koor kent, pizza / pasta gaan eten bij La Grotta. Waren wij ook even in Italiaanse sferen :-) IN Houten was om 10 uur een mooi vuurwerk, zoals elk jaar en na het vuurwerk hebben we nog een Yatz gespeeld (weer verloren, grrr) en nog even TV gekeken. Vandaag gaan we naar Leiden, daar is een Maori tentoonstelling die na vandaag eindigt in het Museum Volkenkunde en die wil ik graag nog zien. Het weer is hier schitterend, blauwe lucht, zon, aangename temperatuur, dus korte broeken, ook vandaag :-)