platypus-down-under.reismee.nl

Alweer de laatste dag

Na een warme nacht, vroeg op om nog een lange dag te genieten van deze stad. Ontbeten in de stad; een broodje en twee zoete dingen, een paar bakken leut en met de fiets de stad weer in. Het lijkt nog drukker dan zondag. Eerst maar weer eens de gendarmenplaats bekeken en door naar de wijk bij de Universiteit en het museumkwartier. Wederom een rij van hier tot Berlijn voor het Pergamonmuseum; dat is dus een volgend bezoek aan de beurt. Via Unter den Linden naar de Brandenburger en door naar de Reichstag ..... inderdaad een rij van hier tot ..... ook dat moet wachten tot een volgende keer. Het monument voor de vermoorde joden bezocht. Ik kon hier niet een gevoel bij krijgen. De betonnenblokken kunnen mij niet raken, ik ervaar het als een monsterlijk monument en wellicht is dat het gevoel dat het op moet roepen. Wat mij betreft een gemiste kans, ik vond de facade van het station Anhalterstrasse indrukwekkender.Van hier vetrok Hitler voor bijv. zijn staatsbezoek aan Italie, maar ook van hier vertrokken de Berlijnse joden naar de kampen. Tegenover deze facade zit op de hoek cafe Stresseman, dit cafe zat er destijds ook. Wij hebben er de laatste lunch genomen, met dus uitzicht op de facade van station Anhalterstrasse ...... hier voel je de geschiedenis en beleef ik deze meer dan tussen betonnen blokken. Bovendien zit 1 straat verder het terrein waar het SS hoofdkwartier zat en meer van dit soort Nazi gebouwen. In die buurt hoef je slachts te bedenken wat deze straten allemaal te vertellen hebben aan leed en je bent je als vanzelf bewust van .... tja van heel veel leed. Na de lunch zijn we onze spullen gaan pakken en droge kleding aan want de lucht was opeens open gebroken en met de taxi naar Tegel. Om 19.00 de vlucht naar Frankfurt en vandaar naar Amsterdam.