platypus-down-under.reismee.nl

Taiwan vervolg

We zijn inmiddels drie dagen in Taiwan en het verschil met Hong Kong kon niet duidelijker zijn. De opbouw van de stad als eerste. Daar waar Hong Kong alleen maar hoogbouw is en soms extreme hoogbouw, is Taipei in dat opzicht laagbouw. Tot 11 verdiepingen is normaal hier in de stad maar er staan vele huizen van twee verdiepingen en flatgebouwen van een verdieping of vijf/zes. De stad is ook aanmerkelijk groener en dan met name groener omdat bijna iedereen aan de stoeprand bakken neerzet met planten er in. Voeg daarbij de bomen die langs alle wegen staan en de parken en de stad is vele malen groener. Hong Kong ligt op heuvels. Taipei ligt in een dal, de heuvels daar omheen zie je overigens wel.

Het verschil in mensen. In Hong Kong is men afstandelijk soms vriendelijk maar vaker neutraal of zelfs onvriendelijk. In Taipei zijn de mensen uitbundig, goedmoedig en vriendelijk. Hoewel het Engels een probleem is proberen ze op alle mogelijke manieren in contact te komen en ach voor ons is Chinees niet altijd even makkelijk……. Overigens is het zeker niet zo dat in Hong Kong iedereen Engels spreekt, verre van dat!

In Hong Kong is juist de ligging en de heuvels met daarop die enorme torens hetgeen Hong Kong eigen maakt. In Taipei heb je de Taipei 101, inderdaad 101 verdiepingen en ja we zijn naar boven geweest. Vanaf de 89 mag je naar beneden staren, mooi ontegenzeggelijk. In Hong Kong willen we de Victoria Peak en de 40e verdieping op de Bank of China nog gaan doen. De Peak is leuk en nostalgisch en daarom de moeite waard. Doordat Taipei maar 1 echt hoog gebouw heeft, oogt dit gebouw ook direct imposanter (hetgeen natuurlijk lariekoek is).

Hong Kong gaan we dus nog verder beleven maar nu Taipei. De eerste dag meteen het museum waarvoor ik (joop) hier al een tijdje heen wil. Het National Palace Museum met een uitmuntende collectie die door het leger/de volgelingen van Chiang Kai-shek in kratten is meegenomen van het vaste land. Het zijn de mooiste stukken uit de Keizerlijke vertrekken van China. China zou de collectie graag terug zien. Taiwan heeft inmiddels aangegeven hierover te willen nadenken als Peking overgaat tot erkenning van Taiwan als zelfstandige Republiek China en de gedachte los laat dat Taiwan een afvallige provincie is.

De collectie is inderdaad prachtig maar ook enorm. We waren er redelijk vroeg en zijn een aantal uren bezig geweest. De lunch was koffie met gebak en daarna weer een aantal uren aan de wandel in het museum. Geen foto’s …. verboden! Na het museum de museumtuin. Schitterend uiteraard en heerlijk de warme buitenlucht met uitzicht op de heuvels. En ja toen kwam er regen. Wij naar het volgende museum. Een museum over de oorspronkelijke bewoners. Een enorm leuk museum met een zeer inzichtelijke collectie.

De volgende dag zijn we naar het Chiang Kai-shek memorial geweest. Een imposant gebouw volledig in het teken van de eerste leider en zijn vrouw. Leuke fotorapportages en artefacten waardoor je een goed beeld krijgt van de heer en mevrouw en hun machtsbasis. Hadden we de eerste dag, doordat de musea aan de rand van Taipei liggen, vooral gebruik gemaakt van taxi’s, dat deden we deze dag niet. We hebben kilometers gelopen. Wel zijn we van het memorial naar de Taipei 101 met een taxi gegaan, dit was zo’n beetje midden op de dag en levensgevaarlijk door de temperatuur. Vanaf de 101 zijn we vervolgens terug gelopen. De gevoelstemperatuur ligt hier tussen de 44 en 46 graden momenteel. We lopen beide met een paraplu tegen de zon!

Vandaag zijn we naar Yehliu geweest. Vanuit Taipei een busrit van 1,5 uur richting de noordkust. Leuke busrit en zo zie je direct iets van de omgeving. Yehliu heeft een geologisch interessant park. Vele rotsformaties in de meest bizarre vormen. Heerlijk rondgelopen tussen de Taiwanese toeristen. Laat ik het zo zeggen; wit valt hier nogal op!

De stad bevalt ons. De stad is echt heel Aziatisch. Druk verkeer, heel veel scooters, taxi’s en bussen. Verhoogde wegen en dubbel verhoogde wegen. Oudere woonhuizen en nieuwbouw door elkaar. Overal eten te verkrijgen, echt er zijn meer eethuizen en stalletjes op straat dan woningen en die ontzettend vriendelijke en behulpzame bewoners hier.

Het ontbreekt ons duidelijk aan niets hier.

Hennie

Klinkt allemaal heel erg mooi. Jullie zitten duidelijk in de goeie hoek. ????