platypus-down-under.reismee.nl

De eerste week is afgelopen

De Peloponnesos is feitelijk vasteland dat door kunstmatig ingrijpen, het kanaal van Korinthe, veroordeeld werd tot de status van eiland. Het is een groot schiereiland met drie grote uitlopers zijnde schiereilanden.Op alle drie liggen restanten van vergane glorie en dan hebben we aan de bovenkant nog Olympia. Jullie lezen zelf maar over de mythologie van de Grieken en de voetstappen van de goden.

Wij zijn begonnen aan de meest oostelijke poot en dan aan de baai bij Nafplio. Stadje met een mooie Venetiaanse wijk, twee grote burchten en een haven. Helaas is de Venetiaanse wijk verworden tot een wijk met winkels voor toeristen en worden straten en pleinen overschaduwd door de grote parasols van restaurants. Hier moet je wel de hele dag eten en drinken en ijs eten zo lijkt de teneur. Weinig plek voor de gewone Griek om er nog te wonen. Het is een schrijnend contrast met het andere deel van Nafplio. Stiekem vinden we dat deel eigenlijk leuker en oorspronkelijker.

Dan is er natuurlijk het kanaal van Korinthe te zien maar dan alleen als je oplet want voor je het weet ben je er over heen en verder. Het bijzondere is dat er al in de oudheid aan zulk een kanaal gedacht werd. Omdat de kennis, techniek en materiaal toen ontbrak heeft men boten al rollend over dat smalle stukje grond getransporteerd. Pas ergens in 1800 is het plan opnieuw leven ingeblazen en met de techniek van toen de klus geklaard. Het resultaat is een 8 meter diep kanaal dat voor een besparing van ruim 133 zeemijlen zorgt.

Al kon men in de oudheid niet het kanaal bouwen, men kon wel hele steden en theaters bouwen zoals in Epidauros. Hier was ook het hospitaal van de meester Asklepion, geneesheer, met toen al o.a. de mogelijkheid om gedeeltes van het gebouw te isoleren van de rest.
Het toppunt is natuurlijk het amfitheater dat wel 16.000 mensen herbergen kan en dan kan zelfs de bovenste rij nog alles duidelijk verstaan. Het is zeer goed bewaard gebleven. En het geeft te denken wat de reden was om een zo groot theater te bouwen. Er waren dus toentertijd heel veel mensen in een goed ontwikkelde samenleving met een levendige sociale interactie.

De archeologische site van Mycene is ook indrukwekkend. Vlak daarvoor hadden we de door toeristen vaak vergeten graven al bezocht. Hierdoor werd dit bezoek nog eens versterkt.

Indrukwekkend zijn ook de bergen en de ritten die we moeten maken om bezienswaardigheden te bezoeken. Een ritje van 54 kilometer lijkt niet veel en om daar een uur over te doen lijkt voor heel veel Nederlanders overdreven veel. Niets is minder waar als je door de bergen gaat. Onze kortste afstand met een uur rijden is 45 kilometer geweest met hellingen van gemiddeld 11% en 37 haarspeldbochten van 180 graden.Je krijgt er wel wat voor. Vaak zijn het ook stille weggetjes waardoor we gewoon net langs de weg kunnen parkeren en van de uitzichten kunnen genieten.

Het is nog vroeg in het seizoen dus de blaadjes aan de stuiken en de bomen hebben nog die frisse kleur van jong groen blad. Zet die af tegen grijs zwarte rotsen of rood geschakeerde gebergte tegen een strak blauwe lucht en volle zon… …

Langs de weg zijn volop fruit en groentes te koop, hier smaakt een tomaat en een aardbei al naar de volle zon. Hier vragen we ons even niet af of er kunstmest of ander gif is gebruikt. Sommige boeren gebruiken het niet gewoonweg omdat het te duur is, de olijven hebben het niet nodig. Andere zullen het gebruiken bij hun sinaasappelen en citroenen, we zien het weinig wat eigenlijk ook niets zegt.

Eergisteren zijn we naar Mystras geweest, een archeologische site waar een hele stad nog duidelijk aan de oppervlakte staat. Waar nog een aantal huizen door de eeuwen heen altijd bewoond zijn gebleven en daardoor een uniek erfgoed zijn. Met goed fatsoen worden nu een aantal gebouwen hersteld. In diverse kerken en paleizen zijn soms heel heldere fresco’s te zien en te bewonderen. De stad is tegen een heuvel aan gebouwd en de trappen van toen zijn nogal gehavend. Toch hebben we ruim 4 uur ons vermaakt.

Wat opvalt aan de toegangsprijzen is dat deze dit jaar verdubbeld zijn! Natuurlijk schrijft iedereen dit meteen toe aan de Crisis, het is echter nog maar de vraag of dat zo is. De toegang is voor iedereen hetzelfde dus ook de Griek moet deze prijs betalen. Voor Mystras is het absoluut de prijs van € 12 waard.

De komende dagen staan in het teken van het Orthodox Pasen met paasvuren, vuurwerk en vooral veel missen in de kerken, vrije dagen en familiefeesten. Wij vermaken ons wel als toerist.

Hennie

Leuk om dit alles te lezen. Krijg ook zin in vakantie. Nog heel veel plezier.

Ron

Wat gaat de tijd gevoelsmatig snel he mannen, als je het naar je zin hebt... Eindelijk schijnt vandaag de zon in Nederland ook iets royaler, na een nogal onbestendige week waarin het zomaar kon voorkomen dat ik in een hagelbui in de zon fietste, echt bizar! De temperatuur blijft ook ruim onder het gebruikelijke gemiddelde nu en april 2016 gaat de boeken in als de op een na koudste aprilmaand sinds het derde millennium begon. Voor mij desondanks aanleiding om ook vandaag de buitenlucht in te gaan, los van de op- en inruimklus die ik op mijn programma heb gezet.
Nafplio heb ik eens op het interweb opgezocht en het doet me denken aan enkele van de stadjes die ik in Kroatië heb bezocht, zoals Porec op het schiereiland Istrië. Ook vreselijk toeristisch, met een wat stiller stuk dat mij meer kon bekoren dan het door de parasols onzichtbare historische hart.
Epidauros is wereldberoemd, moet indrukwekkend zijn om daar in het amfitheater te staan! Doet mij dan weer vooral denken aan Mérida in de Spaanse Extremadura, ook een goed bewaard gebleven Romeinse (dus niet Griekse) stad, met amfitheater en paardenrenbaan, villa's met mozaïekvloeren en een hoog aquaduct, waarop ooievaars nestelen. Waarom zo'n theater er stond, lijkt me helder: geef het volk brood en spelen en ze zullen niet morren, niet in opstand komen en dus 'gehoorzaam' zijn aan de (over)heerser, niet zelden uit andere streken gekomen om de oorspronkelijke bewoners te onderdrukken.
Is Mycene vergelijkbaar met de steden Priene, Mylete en Didimae, die nu aan de Turkse westkust liggen?
Het Griekse landschap stel ik me als uitzonderlijk ruig en ongerept voor, echt een landschap waar je je zo kunt voorstellen dat er alleen heel krachtige en machtige lieden of zelfs goden wonen.
Heerlijk, zongerijpt fruit zo van de boom... Dan proef je de waarachtige smaak van het fruit veel meer dan bi al die gemanipuleerde supermarkttroep die hier soms voor een prikkie te koop is. Kunstmest, ach, het zou wat, vaak is dat gedroogde koeienpoep aangevuld met ander organisch afval, veel minder vaak chemisch van samenstelling. Dus jullie hebben vast niets onvertogens tot je genomen.
Mystras ziet er op het interweb uit als een merkwaardige mengeling van antieke en Romaanse bouwkunst, vooral de kerken met hun Romaanse bogen en tongewelven waar ik foto's van heb gezien. Een stijl die ik erg mooi vind, zeker met die ronde daken met hun glimmende geglazuurde dakpannen. Dat je daar dan wat dieper voor in de Budel moet tasten om het te bezichtigen, is alleen maar goed voor de Griekse economie - waar Europa een behoorlijk rotsblok aan heeft bijgedragen (kan het geen 'steentje' meer noemen); hopelijk weten de Grieken nu hun eigen economie verder uit het slop te trekken, met passende maatregelen rondom arbeidsmarkt, werkgelegenheid en pensioenen. En de rijken mogen daar ook echt wel een ader laten, zoals al eerder besproken hier.

Blijf vooral genieten van dit heerlijke lente-uitje; ik zal de andere soort morgen in mijn mediterrane maaltijd verwerken.

Knuf, Ron