platypus-down-under.reismee.nl

Curitiba

Vandaag door een stad van enkele miljoenen gelopen. Een schitterend museum bezocht, dat wil zeggen het gebouw van Niemeyer is mooi (heeft oog veel gebouwen in Frankrijk maar oog de Basiliek in Brasilia is van zijn hand), de collectie was 10 keer niets. Wel niet geheel er was een expositie van tegelwerk uit Portugal, zowel oud als nieuw. Voor het overige een zaaltje met Le Corbusier (leuk om te zien maar geen hoogstandjes) en ja wat moet ik van de rest zeggen ...... 1 zaal was walchelijk, een kunsternaar met enorme frustaties aangaande vrouwelijk naakt en dit dan weergegeven op doek jech! Het overige was met name decoratieve kunst groot en veel kleur en klein en veel kleur, leuk in de hal van een kantoor dus.

Daarna heerlijk gaan lopen via parken richting het centrum en dus terug richting hotel. Heb een kleinigheidje gegeten en zit nu even te internetten. Het zoete eten is over! Wel 1e ik heb genoeg gehad en 2e ben het een beetje zat en 3e moet toch een keer ophouden dus dan maar nu.

Brazilie is een compleet ander land (okay heb nog maar een klein stukje gezien, weet het). De taal is gesmoes, het is tenslotte Portugees en dat is nu eenmaal gezmoes in vergelijk met het hardere Spaans. Mijn voorkeur ligt bij Spaans. Ik vind mensen in Portugal weker en heb altijd het idee dat ze denken de wereld op hun schouders mee te torsen (kijk maar naar de Fado is niet voor niets Portugees). Wel hier is het niet anders, de mensen zijn weker van gezicht dan in de aangrenzende landen en de uitdrukking op de gezichten staat op moeilijk. Het is ook moeilijk om iets te krijgen, zelfs in de toeristensector is Engels niet normaal (is aan de kust en de werkelijk toeristische streken vast compleet anders). Ze kijken je aan het zeggen het iets harder in het Portugees en als je dan nog zoiets hebt van ..... uhhhhhhhhh ja???? Wel dan nog een slagje harder! Ik heb vandaag steeds in het Nederlands gesproken verstaan ze ook niet maar Engels kan ik ook vergeten. Het komt in ieder geval niet hartelijk over. Nu heb ik het over de afstammelingen van de Portugees want mix tussen Europees en Negroide is a. over het algemeen zeer aangenaam om naar te kijken en b. vrolijk van karakter. Okay dit zijn algemeenheden, dus pin me niet vast. Enfin morgen weer een dag in de bus, nu naar Paratay een kustplaats aan de Atlantische Oceaan!!! Mijn start in Santiago de Chili was aan de Pacific. Bij aankomst in Rio zijn er 6000 km tussen begin- en eindpunt.

Reacties

Reacties

marlies

ha Joop, de allerbeste wensen voor 2010 en veel reis-plezier natuurlijk. Wat een geweldige ervaringen allemaal en leuk om te lezen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!