platypus-down-under.reismee.nl

Katherine - Timber Creek - Boarder crossing wa - Kununurra - Wyndham (Timor Sea) - El Questro NP

We zijn gisteren vertrokken vanuit Katherine richting Western Australia meer specifiek The Kimberly Region. Outback in het kwadraat echt  één van de meest afgelegen gebieden met een overweldigende natuur. Kakadu was geweldig en The Katherine Gorge was mooi maar met The Kimberly Region op een paar uur rijden ....... het was een soort magneet. Deze regio kunnen we maar deels bekijken, we rijden in een normale camper en geen 4WD. Een 4WD is hier voor heel veel mooie plekjes nodig maar niet altijd noodzakelijk. We besloten dat te gaan bekijken wat mogelijk is met onze camper en ach, wie weet in de nabije toekomst of zo. Alles in 1x keer zien is toch onmogelijk en moet je ook niet willen.

Enfin gisteren dus vanuit Katherine via Timber Creek naar Kununurra. En schitterende rit met een landschap dat constant veranderde. Van toch wel tropisch, naar steppeachtig en dan ineens toch weer met enorm veel termietenheuvels dus een vochtig warm klimaat EN Baobabs, Afrikaanse bomen in Australië. Niet eentje maar duizenden. De één nog dikker dan de ander. En ja natuurlijk onderweg ook weer de nodige branden gezien. De laatste brand was echt enorm en van verre te zien. Naast een veranderende vegetatie ook het landschap dat steeds bergachtiger werd. Schitterende rotsformaties in diep rode en paarse tinten. In Timeber Creek, een road house, garage en een aantal huizen de tank weer vol gegoten en wat gegeten. Mensen zijn hier zo vriendelijk dat je je meteen thuis voelt, okay is niet veel voor nodig bij mij, ik heb een soft spot voor dit land. Na een goed patatje (1e keer) verder en dieper naar het westen. Bij het naderen van de grens zie je dan de borden verschijnen dat je bepaalde zaken niet mee mag nemen naar West Australië. De angst om iets te importeren aan beestjes of ziekten is enorm. Ze hebben geleerd van de vele konijnen die hier inmiddels met een hek aan de ene kant van het land worden gehouden en die door dat hek niet naar de andere kant kunnen. Bij de controle moesten we bloemkool, tomaten en citroenen achterlaten. Die gooi je ook echt weg en ze kijken of je het doet. Verder kijken ze ieder auto even na, een kleine inspectie maar ook dit is weer uiterst vriendelijk. Na nog een uurtje rijden kwamen we aan in Kununurra. We vonden al snel een camping ..... aan het meer enne zonder krokodillen er is zelfs een strand!. Ik weet niet of dat dan een garantie voor geen krokodillen is. Op Lake Argyle mag je met een kano en daar zitten naar schatting 30.000 krokodillen in, okay zoetwater krokodillen ..... maar toch.

Vandaag zijn we richting El Questro NP gereden, een enorm mooie tocht die zoveel indrukken achterlaat. De ruigheid, het afgelegen gebied, de beperkingen (4WD versus 2WD) maar toch. De Victoria Hwy gaat hier over in de Great Northern Hwy en op deze laatste zit de splitsing naar de Gibb river road een echte dirt road vanaf El Questro station. We kwamen dus best ver. Ver inderdaad want we hadden in eerste instantie de afslag gemist en bleven doorgaan op de Great Northern Hwy, wel dan ga je richting de zee, de Timor zee wel te verstaan. We hadden het pas door toen we ineens een schip zagen liggen tussen de bomen en bergen. Er is daar een enorme baai die een natuurlijke haven vormt. Een stukje Australië dat we niet hadden bedacht te bezoeken, erg leuk. Uiteindelijk zijn we uiteraard in El questro uitgekomen en hebben we mooie natuur gezien EN een kruising tussen een hond en een dingo (okay een dingo is een hond, maar als deze raszuiver is, is die uit duizenden te herkennen).  Na deze mooie dag met veel indrukken en zon een paar uur het zwembad opgezocht van de camping ....... waarom is het water van die zwembaden hier toch zo ijskoud!?!?

Nu bij de camper, schrijven, boekje lezen en mooi uitzicht over het meer! Oja vanochtend een zooitje roofvogels boven het terrein en daarnet hing er een kolibrie naast ons tafeltje. Het blijft verbazen dit land!