platypus-down-under.reismee.nl

Darwin to Jabiru

Vandaag vroeg van start met onze eerste dag in Kakadu National Park. We hebben besloten dat onze eerste stop bij de Corroboree Billabong is, je moet toch ergens beginnen met crocspotting . We zaten op een camping min of meer aan de Stuart Hwy dicht bij Darwin dus de auto snel de andere kant opgezet richting Adelaide. Ja ja we zijn veeeeeel eerder afgeslagen, te weten de Arnhem Hwy die ons uiteindelijk in Jabiru zou brengen, de meest oostelijke plaats (en hoofdplaats) in Kakadu NP. We waren iets verlaat (wekker wel gezet maar vergeten dat die in het weekend niet afgaat) maar met enig doorrijden wisten we de Billabong te bereiken. Noord Australië heeft een tropenklimaat met in de maanden november, december en januari enorm veel regen en cyclonen. Gedurende die regenperiode valt zoveel water dat enorme delen van het land onder water komen te staan. Zo ook de gebieden bij de kust en de rivieren, Doordat bijna alles onder water staat zijn alle watersystemen op dat moment min of meer volledig met elkaar verbonden en kunnen bijv. crocs zich verplaatsen over grotere afstanden en van het zout water in het zoet water. Dit is de reden dat je in de Billabongs naast zoet water crocs ook zout water crocs tegen komt. Een zoet water croc is beduidend kleiner (ong. 2,5 a 3,5 meter) en heeft een spitse snuit met heel veel tandjes en dit exemplaar is op zich al angstaanjagend. Een zout water croc kan met gemak 5 meter worden is breed en heeft een brede snuit met heel veel tanden. Het is gemakkelijk voor te stellen dat deze je als een hapje wegwerkt. Een Billabong is dus na de regentijd een volledig van de rest van het water (rivieren, zee, meren) afgesloten door land omsloten wetland dat pas weer in de winter verbonden is met de rest van het ondergelopen gebied. Kortom we zijn daar in de Corroboree Billabong op een bootje gestapt om beestjes te spotten.

Het is nog vroeg in het seizoen en er moeten nog heel wat eieren gelegd worden door de crocs. Dat is de tijd dat je deze beesten veelal op het land ziet. Hoewel het seizoen dus nog net niet is begonnen hadden we best wel geluk. Naast een aantal sweeties zagen we ook een aantal salties. Magnifieke beesten, ze lijken zo uit de oertijd te stammen. Voeg hierbij de vele vogels waaronder witte zeearenden (die aan het nesten waren) en je beleeft een prachtige dierendag. De Billabong is op zichzelf overigens ook van een ongekende schoonheid allerlei bomen en struiken en op het water verschillende soorten waterbloemen waaronder heel veel lotussen. Na twee uur op het water zat het er op en zijn we verder gereden richting Kakadu. Het is schitterend weer, goede temperatuur en een lekker windje dus alles zit mee. Onderweg mooi landschap en zoals gebruikelijk veel verbrande aarde. We hebben verschillende branden gezien waarvan sommige best wel heftig, Gelukkig schrikken we hier niet van, het is onderdeel van de natuur hier. Zonder vuur veelal geen voortplanting van de bomen en struiken. De zaden springen door het vuur open en de meeste bomen en termietenheuvels kunnen vuur goed doorstaan. Onderweg veel vogels en ja ook een aantal Wallabies (dood en levend). Bij Jabiru een camping gezocht en gevonden. Begin van het seizoen dus plek zat!

Op de camping stoeltjes en tafel uit de auto gezet, echte Hollanders die een plekje afbakenen en snel met de auto richting Ubirr.

Ubirr ligt 45 km van Jabiru en heeft schitterende rock art van wel zo'n 4000 jaar oud. Er zijn ook jongere tekeningen en dat maakt deze plek zo leuk. Je ziet de tekeningen veranderen en dus ook de beleving van de aboriginals. Van zeer eenvoudige doeltreffende strepen waardoor je duidelijk ziet wat de bedoeling is, welk beest of welke handeling de tekening laat zien, tot gecompliceerder tekeningen met meer en ander kleurgebruik die even goed heel duidelijk maken wat de bedoeling van de tekening is. Je kunt daar een heerlijk wandeling maken en genieten en dat hebben we dan ook gedaan. De rit erheen en terug was ook meer dan de moeite waard, dat mogen de foto's laten zien die we gaan plaatsen.

Morgen? Weten we nog niet, dat is voor morgen.

Geraldine

Leuk om jullie belevenissen weer een beetje te kunnen volgen. Well done mates!

Jody Maronie

Wat een avontuur om te lezen, want die pre-historische wezens zijn al erg indrukwekkend om te zien!

Hennie

Alles achter elkaar gelezen. Klinkt allemaal geweldig. Ben ook heel benieuwd naar de foto’s.