Vuurwerk en San Jose de Jachal

Er was vuurwerk vannacht want ik ben wakker geworden maar dat was wel heel ver weg voor mijn gevoel. Niet dus, zelfs in de tuin was vuurwerk en zaten de Argentijnen bij elkaar. Wij waren kennelijk zo moe van de rit dat we in een diepe slaap zijn weggezakt.

In heel San Augustin hebben we 1 winkel open gezien, de supermercado, en dat was wel prettig. Enige voorraad konden we wel gebruiken.

We hadden wat gelezen in de lonely planet en wat andere lectuur en kwamen er achter dat vanuit San Augustin een mooie route te rijden was richting San Jose de Jachal. Volgens de boeken kreeg deze route te weinig erkenning. Wel dat bleek zo te zijn! Wat een spectaculaire rit werd dit weer. De eerste 70 km was een uiterst doorsnee weg maar daarna begon de weg te slingeren en veranderde het landschap in eerst bergen met begroeiing, daarna mindering van begroeiing, rechte wegen werden slingerwegen en er waren ineens tunnels!! De meeste toegankelijk voor beide richtingen tegelijk maar niet alle. Uiteindelijk komt je dan weer op zo? hoogvlakte waar ditmaal zelfs een riviertje doorheen liep. Het stoffige bleek uit de vele wervelwinden waarmee bruin/rood zand de lucht in werd getild.

Aan het einde van die hoogvlakte passeerden we het riviertje dat hier een aardige stroom was geworden. De klim naar boven bleek een heerlijke slinger die we al toeterend hebben genomen. Echt op sommige plekken konden geen twee auto’s elkaar passeren.

En dan kom je boven en zie je volgende hoogvlakte maar dit keer met een enorm meer! Meteen duidelijk waar het riviertje vandaan kwam dus. Ook deze afdaling was weer spectaculair. Al toeterend naar beneden en de vallei in. Ook in San Jose de Jachal bleek alles dicht behalve het tankstation (gelukkig). Het was er een hele happening, alsof iedereen ineens MOEST tanken en een lange rit ging maken. Wij vermoeden dat dit het enige uitje was dat ze konden verzinnen.

We hebben dezelfde weg terug genomen, dat was simpelweg de makkelijkste optie. En dan neem je dezelfde weg en zie je toch weer andere dingen zoals o.a. alpaca’s en zoals iedere dag condors. Het blijft mooi die natuur.