platypus-down-under.reismee.nl

We are famous

Okay een stukje over onze alledaagse maar oh zo serieuze belevenissen.

Bij het upgraden verliep dat niet vlekkeloos of liever, de betaling verliep vlekkeloos. Wij moesten inchecken via KLM en die kon geen upgrade vinden, of we wel zeker wisten dat we betaald hadden!!!! Nou dat wist ik zeker. Op de site van Latam verwezen ze ons telkens door naar KLM, heerlijk afschuif werk dus. Latam Parijs kon ons telefonisch opheldering geven …… O sure, I can see you are upgrade but the systems that work over there need time, at least 4 hrs, but really it will be fine in the end! Het kwam ook goed maar dat was natuurlijk de voorbode voor van alles.

In Sao Paolo wil ik wat dollars kopen (voor achter de hand, altijd makkelijk in Argentinië), effe snel tussen het wisselen van vliegtuigen in …. snel???? Mag ik een handtekening hier en daar ook nog een o ja en dan daar nog. En dan gebruik je een creditcard met pin.

Tussenlanding vanwege het weer in Montevideo. Eerst zit je een uur in het vliegtuig en dan moet je er uit als TRANSIT. Dus door alle beslommeringen die er zo zijn op een luchthaven. Pas nadat de helft van de passagiers door de scan ed waren gegaan kwamen ze er achter dat dit wellicht toch iets overdone was.

We hebben drie binnenlandse vluchten met dezelfde maatschappij. Iedere keer bij inchecken is er iets anders aan de hand of juist niets. In Buenos Aires waren we klaar voor we het wisten. In El Calafate hadden we ineens te veel gewicht in de handbagage en moest dit in de in te checken bagage (we hadden Amsterdam - Frankfurt, Frankfurt - Sao Paulo en Sao Paulo - Buenos Aires gehad en een binnenlandse vanuit Buenos Aires). Mocht niet baten, deze dame constateerde dat het overal fout was gegaan. In Ushuaia weer geen overgewicht maar voor het instappen kregen we ineens geen toestemming om een deel van de handbagage (die dus niet meer was geworden). mee aan boord te nemen (dat was dus na het inchecken aan de counter).

De wegen, die zijn goed maar om de zoveel kilometer een politiepost. Je komt er op een dag heel wat tegen en hoewel je de meeste mag passeren zonder dat er vragen komen, bekruipt je uiteindelijk toch het gevoel dat het hier een beetje een politiestaat is. Vandaag hadden we een controle en zowel de agent als wij kwamen niet goed uit onze woorden. Hij klapte dicht in zijn Engels (we kregen nog net Goodbye) en wij konden hem nog net duidelijk maken dat ons Spaans beperkt is. We moesten alledrie hierom zo lachen dat we uiteindelijk niet verder kwamen. We mochten door en uiteraard als je dan weer onderweg bent zeg je tegen elkaar welke woorden we hadden moeten gebruiken en hadden we best het gesprek aan kunnen gaan.

Ook in de steden en de dorpen veel politie op straat, met kogelvrij vest en geweer. Niet ieder straat zijn eigen agent(e) maar om de vijf toch zeker wel.

Betalen met een bankkaart! Het kan en is gemakkelijk totdat …… je pin en het afschrijven gaat in 1 keer goed naar dan …. paspoort of rijbewijs en dit voeren ze ook echt in in hun systemen. Bonnetje voorzien van handtekening en geschreven ID nummer …… wachten tijdens de verwerking en dan het bonnetje voor jou.

Creditcard werkt niet beter ook constant ID en handtekeningen. Het makkelijkst is geld pinnen bij de bank, die volstaan met simpel je pin.

Auto huren en dat hebben we inmiddels 3 keer gedaan, Echt Ideaal ,,,,, maar wat ze allemaal van je willen voor je weg bent!!!! Gemiddeld heb ik bij het huren telkens tussen de 10 en 20 handtekeningen moeten zetten. Het aantal is volledig onduidelijk en NEE het maakt niet uit of je bij dezelfde huurt. In El Calafate zette ik er meer bij SIXT dan in Ushuaia wat ook SIXT was. Gisteren in Cordoba spande de kroon met een kleine 20 maal.

In Buenos Aires kochten we een paraplu en die mevrouw verzuchtte al “I love my country but I hate our system”. De meeste Argentijnen die je om handtekeningen vragen (als het er meerdere dienen te worden) gillen al “You are famous, that is why we like you to sign so often”.

Het systeem en ach we hebben thuis ook een systeem. Dat systeem is ons bekend maar voor een buitenstaander waarschijnlijk even ondoorgrondelijk. We ondergaan het hier dus met een lach en een glimlach want het land is te mooi en de mensen te aardig om te gaan zitten kniezen.

Anneke

Geniet van jullie verhalen..geweldig lieverds

Chris

De beslommeringen van vakantie, lees ik.
Gelukkig blijft jullie humeur er goed onder.

Marlies

Geweldig die ervaringen met 'het systeem', kostelijk vermaak en herkenbaar :) :) :)

Erik

Heerlijk om te lezen.
Fijne kerstdagen!

Jody

Dat jullie beroemd zijn wist ik al?. Zelfs in Argentië willen ze om de haverklap jullie handtekening. Fijne feestdagen toegewenst??

gonny

Goede morgen levensgenieters weer een prachtig verhaal, wens jullie hele fijne kerstdagen en geniet lekker verder, gonny