platypus-down-under.reismee.nl

Australië 7 Hyden

We hebben een ruwe kont van het zitten in de auto, wat een rit was dit. We zijn in twee dagen rond de 1300 km verplaatst en dat is best een prestatie. Naar beneden en vervolgens via Perth naar het zuid-westen. Hyden ligt in het binnenland en hier had ik echt wel wat vliegen verwacht, maar de wind blijft waaien en de vliegen zijn niet te bekennen.

We staan hier op een schitterende camping, goed sanitair maar wel echt outback. Alles is zand dus. De staanplaats ia tevens inclusief bezoek aan de wave rock en de grotten met aboriginal muurschideringen. We beklimmen de rots en maken een wandeling over en langs de wave rock. Dit is niet zo'n heilig gebied als Uluru, zou dat zo zijn dan is lopen op de rots uiteraard uitgesloten.

Het is best raar te bedenken dat dit hele gebied ooit zee was en daarna een binnenzee met rivieren die er op uit kwamen. Juist die rivieren hebben wave rock uitgeslepen en wel onder de waterspiegel, het is niet het uitslijten van de waterloop zoals bij de Rijn, Maas en Waal bijvoorbeeld. Bij het droogvallen van dit gebied bleek daar ineens wave rock te zijn. Een rots die bekendheid kreeg door een fotowedstrijd in 1964!

Het is hier ruig en warm maar niet verlammend heet zoals noordelijk. Het is hier gewoon weer kicken!!