platypus-down-under.reismee.nl

ROC TAIWAN

We zijn vandaag in de Republic of China aangekomen, beter bekend onder de naam Taiwan en in de koloniale tijd Formosa. Het heeft best wat voeten in de aarde gehad om hier te komen. Gisteren bij online inchecken kwamen we erachter dat de achternaam van Mars foutief was (en niet zo’n beetje). Ik had bij het boeken beter op moeten letten, maar goed dat was nu te laat. Eerst maar eens telefonisch contact gezocht met Hong Kong Airlines, het spijt me maar het Engels dat uit een mobieltje komt is not my cup of tea. Een e-mail gezonden naar de maatschappij en naar de boekingssite in Nederland. Laat in de middag en geen reactie. Mars toch nog maar een keer de airline bellen. Mogen ze niet veranderen want er zit een agent tussen. Okay de agent in Nederland bellen. Ongeveer 15 minuten wachten, alles doorgeven en “we bellen u terug”. Laat in de avond inderdaad Nederland aan de telefoon. Ze hebben contact opgenomen met de airline en die staat aanpassing van achternamen als het om meer dan 1 letter gaat niet toe. Ik had al gekeken of ik nog een ticket voor dezelfde vluchten kon kopen en dat kon. Bij de airline tot mijn verbazing duurder dan via de site in Nederland, dus gedaan. Het is zonde van het geld, dat is zeker. Bij het inchecken op het centraal station van Hong Kong werd mij gevraagd waar mijn andere persoon was???? Ik zeg naast me, nieuwe ticket vanwege een foutieve naam. Hij heeft ons in ieder geval naast elkaar gezet. Met een vertraging van 40 minuten kwamen we 1.5 uur later in Taipei aan. In het hotel ontvangen we antwoord op onze email aan de maatschappij ….. veranderen van naam kan, maar daar zitten kosten aan….. Dit ga ik in Nederland nog wel even uitzoeken natuurlijk. Hoewel ik wel degelijk zelf de fout gemaakt heb, is de informatie op zijn minst tegenstrijdig.

TAIPEI wat een Aziatische stad! Niet die enorme hoogbouw, het is er wel maar veel minder. Niet alles in het Engels … OEPS. Dat gaat lastig worden .. Wat je hier ziet is een heerlijke mengeling. Het komt losser over, minder strikt en heel open. Mensen kijken je aan, houden deuren open en proberen te communiceren als je iets vraagt. Echt heel anders dan Hong Kong. Overigens niets mis met die stad hoor, we hebben er een heerlijke tijd gehad en we gaan nog een aantal dagen terug.

We zitten in de oude stad, dicht bij de rivier en een aantal bezienswaardigheden. Vanavond bij het koffie drinken kregen we al van allerlei adviezen van een lokale die erg goed Engels sprak. Het hotel is comfortabel zonder luxe te willen zijn. De kamer is groot met een goed bed en een heel goede badkamer; douche en bad apart.

Mars had al gelezen dat boeddhistische restaurants te herkennen zijn aan een swastika teken, we vonden er eentje die gesloten was. Eten bij een foodcourt gedaan. Tussen al die stalletjes zat een vegazaakje. We verstonden elkaar door gebaren en lachen en wij, wij hebben heerlijk gegeten. Allerlei groenten op meerdere manieren klaargemaakt en een pot sambal ernaast ……… heerlijk. Wij zien het hier wel zitten. Het was vandaag regenachtig zowel in Hong Kong als hier maar vanaf overmorgen lijkt hier een verbetering te komen, minder regen. De temperatuur is overeenkomstig Hong Kong tussen de 32 en 36 graden en met gevoelstemperatuur tussen de 40 en 46 graden…..

Gisteren hebben we lekker bij het zwembad gezeten, veel bewolking maar dat boek en die baantjes waren heerlijk. De zaterdag zijn we de hele dag de hort op geweest naar Kowloon en dat was afzien. Het was enorm heet. Bij de tempel was het enorm druk, stonden vuurkorven en wierrookbranders, er was nauwelijks schaduw te vinden. De tempel was schitterend maar we waren blij met het winkelcentrum ernaast en de airco. Daarna hebben we een metro genomen om midden in Kowloon verder te lopen via Nathan Road en een aantal bezienswaardigheden. Een kleine leuke tempel bij tempelstreet waar wij lekker vega gingen eten, althans dat was wat de reclame ons wijsmaakte. Binnen bleek er slechts vlees op de menukaart te staan dus wij er weer uit. In Kowloonpark was het niet om uit te houden de bomen hielden die enkele zucht wind die er was volledig tegen. Uiteindelijk zijn we rond 18.00 uur weer overgestoken naar Hong Kong Island. In de avond hebben we op pier naar de lichtshow?????? Zitten kijken. Lichtshow is een ietwat overdreven naam moet ik heel eerlijk bekennen. Wat wel heel mooi was, al die gebouwen met hun schreeuwende reclame, het verstilde water en de stilte.

Zo en dan nu naar bed (voor ons letterlijk) snaveltjes toe en oogjes dicht.