platypus-down-under.reismee.nl

Hong Kong Island, Kowloon en Lantau Island

Er is weer het een en ander te melden. We hebben ons inmiddels ondergedompeld in de cultuur. Gisteren 7 juli zijn we de hele dag aan de loop geweest de ene na de ander tempel. Klinkt zwaar en ja dat was het, de temperatuur is hier rond de 35 graden en de luchtvochtigheid is zo hoog dat als je de heuvels inkijkt je een wazig beeld krijgt.

Enfin wij gisteren eerst maar eens gaan lopen naar een mooi klein tempeltje dat daar dan gewoon tussen de hoogbouw staat. Veertig verdiepingen hoge woontorens zijn hier heel normaal en daar tussen dan pareltjes die ontzettend mooi zijn. Zo ook dus dat tempeltje, later nog langs een oud postkantoor en naar een grotere tempel. Hier zijn we wel wat langer geweest, schitterende details en enorm vriendelijke omgeving waardoor je de sereniteit op een bankje voelde. Na deze tempel zijn we naar een Sikh tempel gelopen. Het VK had overal zijn kolonies en dus zitten er ook veel Hindi en Sikhs hier. In die tempel mag je gratis lunchen (vega) en ja wij Hollanders …. De tempel lag er mooi bij en zo ook een mooie doodskist, kortom lunchen was niet geheel meer het plan er was immers een verbranding. Wat schetst onze verbazing we werden hartelijk uitgenodigd de tempel vooral te bezoeken, schoenen uit en hoofddoek op (Sikh dragen zelf een tulband) en we konden zo naar binnen. Niet gedaan …… die kist he, nou niet erg uitnodigend vonden wij. In between liepen we ineens in Her Majesty’s Hong Kong. Een paar oude goed opgeknapte straatjes met leuke winkeltjes maar vooral leuke bronzen beelden. Hier toch ook weer de vooruitstrevendheid want in aansluiting op een metrostation ook een heerlijk koel ondergronds winkelcentrum dat niet onder doet aan de winkeltjes erboven.

De lunch hebben we van de weeromstuit pas in de buurt van het hotel genomen doordat we een stuk met de DingDing hebben afgelegd. DingDings zijn de kleine elektrische trams van Hong Kong, gekleurd en versierd en voorzien van reclame, die van Noord naar Zuid rijden op een 16 km traject. Heerlijk windje als je boven zit en een leuk uitzicht.

Wel de namiddag in het zwembad gelegen met een boekje en zo af en toe wat baantjes trekken.

Vandaag de 8e juli is Mars eerst de sportschool in gedoken en ben ik baantjes gaan trekken in het zwembad!!!!! Daarna heerlijk even blijven hangen met een muziekje en het zonnetje dat nog goed te doen was en vervolgens zijn we met de MTR (Metro) en taxi naar Lantau Island vertrokken. Hoewel een onderdeel van Hong Kong toch een tocht van ruim 2uur heen en weer 2 uur terug. Het was meer dan de moeite waard. In de jaren 90 van de vorige eeuw is hier een groot Buddha beeld neergezet op een berg. Mooi plaatje maar mooier is het oude klooster aan de voet van deze berg. Gebouwen in typisch Chinese stijl met vele versieringen in allerlei kleuren maar ook draken en vogels en en en... Een overdaad aan kijkwerk zal ik maar zeggen. Zalen vol Buddha’s (1 zaal van de 10.000 Buddha’s en dat zou kunnen kloppen aangezien de wanden vol zaten met boorduurwerk met daarin naast alle beelden vele Buddha’s). Maar ook duidelijke verwijzingen naar het Hindoeïsme (Buddha is de negende incarnatie van Vishnu). De Buddha is in deze tempel overigens de originele weergave van Buddha en niet de Chinese variant hiervan. Ook bij deze tempel was er eten in overvloed en allemaal weer vega, ach een paar springrolls en gebakken vermicelli gaat er altijd wel in toch. En nu …. Nu zitten we even op de kamer af te koelen en bij te komen om ons straks weer op een nieuw smaakfestijn te werpen. We gaan naar the Old Bazaar Kitchen. Pluspunt hier; overal goede koffie!!!!!!

We zijn ons ervan bewust dat er en typhoon over Taiwan is gegaan. Het lijkt mee te vallen, we zien maandag wel of we kunnen vliegen of. niet.

Anna

Ha Mannen; ik ben helemaal jaloers als ik jullie verhalen over de tempels lees. Veel plezier verder en duimen maar dat jullie naar Taiwan kunnen.

Daniel

Nooit gerealiseerd dat er ook Hindi en Sikhs in Hong Kong zijn, maar eigenlijk is het ook best logisch. Maar begrijp ik nu goed dat zelfs Joop moeite heeft met de warmte en de hoge luchtvochtigheid... :-) Veel plezier in de afvallige provincie.