platypus-down-under.reismee.nl

|| DOSHANAATH DOSHAHA ||

-- De dosha zijn de veroorzakers van de ziektes --

De laatste dagen is het weer opeens ook omgeslagen naar stukken droger en zonniger weer. Het is raar om te beseffen dat we hier nu bijna een maand gezeten hebben en werkelijks niets gezien hebben. Normaal is voor ons dat als je ergens een maand naar toe gaat dat je gaat reizen en dingen gaat bezoeken. Nieuw, heel nieuw dat we dat niet hebben gedaan, dat het trouwens ook niet mogelijk was. We hebben echt gewoon ‘school’ gehad en gevolgd.
Vandaag echt de laatste theorie en uitleg gehad, we hebben slechts de ayurveda behandeld. En dit is zo mogelijk veel uitgebreider en wij zijn als een kip over de soep gevlogen, dus nog veel te oefenen.

Morgen is dan examen dag en donderdagochtend certificaat uitreiking. Donderdag middag vertrekken we naar Callicut en vliegen in de avond richting Düsseldorf waar we vrijdag in de ochtend zullen landen. Via een stop bij de vader van Mars die in Limburg woont zijn we dan in de middag terug in Zoetermeer. Het weekend gebruiken we dan om te landen en maandag weer aan het werk.

We hebben het best getroffen met een leuke groep studenten waarbij de jongste 19 jaar is en Mars dit keer de oudste, zelfs ouder als de senior arts. De drie Indiase studenten zijn best wel preuts net zoals onze Braziliaanse schone. Schijnbaar zijn de Europese mensen heel wat makkelijker met naaktheid.

We zijn een clubje dat met elkaar kan optrekken maar ook heel goed in allerlei combinaties met elkaar dingen onderneemt. Afgelopen zaterdag zijn we met zijn 5-en naar het fort van Kannur gegaan, een busrit van 45 minuten en een lekkere wandeling van 15 minuten. Natuurlijk is het een ruïne en natuurlijk zijn de Dutch men ook geweest en hebben de nodige aanpassingen gemaakt aan de fortificatie. De reactie van onze Indiase medestudenten is dan zo grappig. Of de Nederlanders wel echt geweest zijn en dan gaan ze het infobord echt helemaal lezen.

Verder hebben we natuurlijk onze favorieten shops zoals Brownies en Sheen. Beide soort van koffiehuizen, veel taart (cakes), ook hartige snacks, chocolade en ijs. Wij hebben de andere buitenlanders helemaal verslaafd gekregen aan Kulfi, Indiaas ijs gemaakt van ingekookte koemelk en lekker kruiden, suiker en pistachenoten. Niemand hoeft te raden wie het meest verslaafd is of wie het meeste ijs op kan. Wel hebben we op 1 avond de hele voorraad Kulfi van de shop opgegeten.
Dan natuurlijk de pakoraas, samosaas en ander ‘aas’ die allemaal hartig zijn en soms verslavend heet of gewoon erg lekker zijn. We eten niet van de straat stalletjes omdat het eten daar toch heel lang ongekoeld, of zelfs in de zon staat.

Enfin, we zijn een maand verder en hebben veel geleerd. We gaan veel in de praktijk brengen en hopen snel weer terug te kunnen gaan om de opleiding helemaal af te ronden met kruidenleer en medicijnpreparaat.

We hopen op veel mooi weer in augustus en september want we hebben nu een maand regen gehad met wat mooie dagen maar nergens in de zon kunnen fietsen, zwemmen of luieren. Dat zou toch ook wel weer eens fijn zijn…

Joop wil wel weer eens gerookte zalm of lekkere stalkaas eten. Mars heeft zin in gado gado en sate gambing.

||AUM SHANTI AUM||

Anna

Wat een leuk verhaal weer! Ik keek er telkens naar uit te horen hoe het jullie verging daar in den verre. Sterkte met het examen, goeie reis huiswaarts en Joop.. tot maandag. Groet Anna

Hennie

Succes met jullie examen.

Ron

Succes met jullie examens mannen en tot weerziens over een paar weken in Nederland: ik zit nu midden in de Peruaanse Andes op bijna 5000 meter, waar ik m'n ogen uitkijk...