platypus-down-under.reismee.nl

De laatste week is begonnen

De laatste week is begonnen en het regent nog steeds… Niet gek als je bedenkt dat het de monsoon periode is die gevolgd gaat worden door de winter. Het is van tijd tot tijd ook zo koud dat wij lange broeken dragen en onder een dekentje slapen. Klinkt misschien bizar maar het kan echt koud zijn in de tropen.

Embarassed

Ons hoofd raakt zo langzamerhand verstopt met alle informatie die we krijgen, tussendoor krijgen we tips, highlights en recepturen van medicijnen. Zo ook een recept van ksheera taila waarbij je begint met 10 liter en eindigt na 90 dagen met slecht 1 liter. Gedurende die 90 dagen moet je elke dag! aandacht schenken aan het inkoken, 1 uur per dag. Benieuwd wie zo gek te krijgen is.

De docent heeft na de feestdagen van Ramadan de versnelling omhoog gegooid en daar zijn we niet zo blij mee. Gelukkig is er wel een eind in zicht. Volgende week woensdag hebben we examen en donderdag certificering.
We nemen heel veel praktische zaken en info mee over massages maar ook over behandelingen zoals astma, oren, ogen en vooral over ons metabolisme.

Zoals wij al een hele poos vertellen, en ook onze overtuiging is, is dat wat je eet je gezond houdt, tegelijk ook ziek maakt. Alle bewerkte producten zijn per definitie niet goed voor ons. Een keertje is tot daar aan toe, maar we moeten ons bewust zijn van de stapeling in ons lichaam. Die stapeling zorgt voor de disbalans en dat uit zich in allerlei vormen van ziek zijn. Natuurlijk worden we ook gewoon oud en slijten dingen in ons lichaam. Gelukkig maar want dat is de aard van onze natuur. Voor chronische slijtage hebben we ook wat tips en behandelingen meegekregen.

Hier in India is het echter zo dat de mensen steeds korter leven en het vermoeden is dat dat ook in het westen gaat gebeuren binnen niet al te lange tijd. Deels heeft dat te maken dat de zorg gewoon onbetaalbaar wordt en dat we gewoon stomweg eigenwijs zijn om niet voor een gezond, lees saai, leven te kiezen.
Het idiote is dat we allemaal wel opgevoed worden met de drie R-en om die vervolgens zo snel mogelijk over de schutting te kwakken. Het leven moet een feest, een daverende thrill zijn. Niets is minder waar. Een regelmatig leven met rust en reinheid, fatsoenlijk eerlijk eten en water leiden tot een gezond bestaan. Daarin kun je heel veel van jezelf kwijt, je kunt gewoon reizen, je beroep uit oefenen en nog veel meer. Het is je eigen denken wat jou de beperkingen oplegt.

We hebben nu wel de volledige theorie behandeld en we zullen moeten gaan oefenen om het allemaal eigen te maken. Fijn dat we daar ons eigen bedrijf voor hebben.
We zijn nu ook een lijst van spullen aan het maken die je hier kunt kopen en die gaan we opsturen is het idee. We zijn door het gehannes van een andere student er achter gekomen hoe het hier aan toe gaat. Dus wij kopen de spullen, laten het door een bedrijf inpakken en adresseren volgens de geldige regels en brengen het precies op het aangegeven tijdstip op het postkantoor in het juiste district met onze paspoorten mee. Alleen dan heb je kans dat ze het willen doen… op de één of andere manier wilt niemand de verantwoordelijkheid nemen. Wij gaan morgenmiddag onze snor drukken, de massagevorm kennen we al en inkopen doen.

Sinds vandaag hebben we ook gevraagd om Indiaas eten want wat bleek, we kregen ‘international food’. Gisteren de lunch terug gegeven, het waren weer slierten waar Joop zo dol op is. En sinds vandaag Kerala food. Misschien morgen ook even langs Randal, heerlijk eten, en daarna kulfi snoepen bij Brownies.

We hopen dat het weer in Nederland volgende week en daarna ook mooi zodat we de zon kunnen voelen. Hier zijn we niet een keer echt in de zon geweest, het is monsoon. Er is geen zwembad want Indiërs kunnen niet zwemmen. Vreemd als je bedenkt dat dit een kustgebied is met een enorm waterrijk achterland, mangroves of zoals zij het noemen, Back Waters. In de rivier kun je niet zwemmen omdat het vol zit met slangen. De zee heeft nu gevaarlijke stromingen en vissers uit de kustdorpen verzuipen doorlopend als je de krant leest.

Enfin, toch weer een heel verhaal over ons. Het ga jullie goed, zorg goed voor jezelf en voor elkaar.

Erik

Altijd leuk om jullie verhaal te lezen.

Anna

Fijn weer van jullie te horen. Mijn hoofd zit al vol met de informatie die je geeft. Dus ik begrijp dat het heel veel is wat jullie allemaal hebben geleerd.
Sterkte en plezier de laatste week!