platypus-down-under.reismee.nl

Het is weekend

Het is weekend! Onze eerste drie dagen theorie en praktijk zitten er op. Er is nog heel veel theorie en praktische oefeningen te gaan.

Deze training gaat veel verder en dieper op de stof in als in Nederland. Gelukkig hebben we beiden, door elkaar veel verteld en gelezen te hebben, een voorsprong. Wel moeten we alle termen vertalen naar Hindi en Engels wat ons gelijk dwingt de stof echt te bestuderen.

Vandaag kwam er nog een laatste student bij wat onze groep nu op een totaal van twee dames en vijf heren zet. Even voorstellen?

Nou vooruit… we hebben Catrina, dame uit Brazil; Alex, dame uit Dublin; Mula, jongeman uit Kerala die voor het eerst iets met Ayurveda doet, dan Enny, jongeman uit Dehli, masseur in Spa centers en vandaag dan Brian uit Kerala, werkzaam als ayurvedisch therapist in de Seychellen en Turkije.
Interessant clubje waarbij Marcel natuurlijk de oudste is en Alex de jongste.
We staan nog niet echt op fotoos met zijn allen en dat zal heus wel gebeuren al zal Joop proberen te duiken.

We hebben een introductie gekregen van dr Poilan en krijgen verder les van zijn associé dr Abdul. Jonge vent, zeer bevlogen en enorme verhalenverteller, heel veel kennis over westerse en ayurvedische geneeskunde. Hoewel ayurveda eerder een lifestyle is en de focus legt op de preventie. Dus leren we ook mantra’s die dat benadrukken, jullie zullen het ooit wel eens horen.

Praktisch staan we elke middag in een behandelkamer, dokter, twee masseurs en dan 7 studenten in een te kleine kamer bij gemiddeld 30 ? Celsius. De eerste dag meteen geleerd hoe we lokaal warme olie op de onderrug en/of nekwervels kunnen gieten. Vooraf lekker een deegje kneden en dan een muurtje bouwen rondom de plek, is erg goed voor chronische pijnen. Gisteren en vandaag overgietingen over het voorhoofd, oa erg goed tegen hoofdpijnen.

Tussendoor verteld de dokter nog zoveel meer huisremedies dat we ze na de les zoveel mogelijk opschrijven en dan elkaar overhoren of we alles gehoord en begrepen hebben. Een kleine oogontsteking wordt hier heel simpel opgelost met kokosnootwater, soort mini overgieting.

We zijn verder aan het uitrusten op een niet al te best bed, te weinig beweging en een dwingend ritmisch ayurvedisch eten. Vandaag voor het eerst koffie, zwart met toch weer die suiker. Koffie en thee zijn hier allemaal zoet, verder hebben we water, gefilterd en niet uit de koelkast!

Vandaag begonnen met yoga in de ochtend. Gisteren een korte wandeling gemaakt naar een supermarket waar Marcel eindelijk pennen kon kopen met een schrift. Onze eigen pennen hebben ook moeite met het acclimatiseren en schrijven belabberd op het toch ietwat klamme papier.

Het weekend is vrij. Dit hospitaal organiseert niets voor de studenten behalve oefenruimte en oefenmateriaal. Wij gaan maar eerst eens wandelen en misschien met de plaatselijke tuktuk naar een centrum.
Het is toch niet een hele 'echte' vakantie, wennen hoor.

Smile

Reacties

Reacties

Anna

Ha Mannen; leuk van jullie te horen. Het klinkt allemaal heel vermoeiend; is het ook wel leuk?
Wel grappig zo'n internationale groep cursisten.
Geniet van het weekend; rust lekker uit; want ik denk dat jullie er volgende week weer hard tegenaan moeten. Groetjes.

Ron

Hele interessante ontwikkelingen lees ik: niet alleen de ervaring maar ook de vele en diverse leermomenten maken als ik het goed inschat het verblijf daar heel boeiend :-) En op 'boeiend' rijmt 'vermoeiend', zoals Anna ook al schrijft. Wat schrijven betreft: klam papier lijkt me een crime, zeker met het sierlijke handschrift van Mars met zijn grote open letters. Maar goed, als het er staat en leesbaar is zijn de aantekeningen beslist bruikbaar, ook voor de toekomst. Hoe dan ook stel ik nu al vast dat jullie een verstandige keuze hebben gemaakt om daar de opleiding te gaan volgen; jullie komen heel veel wijzer en een onvergelijkbare ervaring rijker terug vandaag over een maand (!) - en dan ben ik de grens (en oceaan) over...

Ga eerst maar lekker genieten van het weekend en de omgeving een beetje verkennen - het is weliswaar geen vakantie maar dat hoeft jullie in de vrije uurtjes nergens van te weerhouden lijkt me.

Ik duik lekker weer even de zon in; na een heerlijk middagje Maarsseveen gisteren na gedane arbeid is het vandaag wederom na gedane arbeid ook weekend voor mij en ik heb lekker helemaal niets op het programma staan tot ik mijn werk weer oppak dinsdag. Als het weer meewerkt bevind ik me beslist veel buiten(huis) dus.

Knuvven van mij uit de volgestroomde Domstad; de 'Grand Départ' van de Tour de France laat ik lekker aan me voorbij gaan, heb er he-le-maal niets mee :-)

Ron

Morgen weer naar huis en dam hopelijk snel de zon weer in mannen. Dat jullie plekken zoals Olympia en Delphi overslaan snap ik meteen, mij lijkt het ook niks om dat soort door toeristen platgetreden bezienswaardigheden te gaan bezoeken - zo'n kermis hoeft voor mij ook niet. Dat is ook de reden dat ik gisteren in plaats van een bevrijdingsfestival te bezoeken naar Maarsseveen ben gefietst om daar in de stilte en zon aan de plas te gaan liggen lezen. En tja, de bezienswaardigheden hier ken ik inmiddels wel, geen Acropolis die mijn ontzag zou wekken, maar wel de bijna hypnotische stilte en de diep meditatieve rust in de 'natuur'. En ook innerlijk rust: wat wil een mens nou helemaal nog meer?

Kom goed thuis, we zien elkaar dinsdag! Knufffff

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!