platypus-down-under.reismee.nl

Hawaii, Big Island tweede en laatste deel

Op Big Island Hawaii is de vulkanische activiteit het meest zichtbaar. We hebben een aantal schitterende tochten gemaakt zowel te voet als met de auto. Het Vulcanoes NP geeft een enorm goed beeld van de vulkanische activiteit die hier immer present is. Je ziet van verre de rook uit een kratermond opstijgen. Het spectaculaire deel van de reis moest dit worden. Maar je zal altijd zien dat die vulkaan net als je er bent stopt met het spuwen van lava in zee!! Nu moet ik eerlijk bekennen dat het zien van vuur spectaculair is (ik ken het van een aantal werkende vulkanen elders in de wereld) maar zeker niet noodzakelijk op dit eiland. Uit alles in de natuur komt de alom tegenwoordige vulkanische invloed naar voren. Enorme lavavelden, schitterende bergkammen en kratermonden, fauna die speciaal in dit gebied te zien is en ga zo maar door. De vulkanen zijn overigens actief en dit is dan ook wel te zien op de foto's.

En in dit geval waar vuur is, is sneeuw!! Op de top van Mauna Kea hebben we ons in de ijzige koude begeven. Ook dit is een vulkaan, maar een gedoofde. De kratermonden steken mooi af tegen de sneeuw die hier in januari/februari valt. We hadden geluk. De wolken die we in de eerste dagen in Kona (aan de andere kant van het eiland) hadden gezien, hadden sneeuw achtergelaten. De klim is spectaculair snel omhoog (minstens 17%) en de laatste 6 mile zijn voor een groot deel onverhard. Hoewel we een simpel Fordje hadden, hebben we net gedaan alsof dit een dikke 4WD was. Ging best en het onverharde was slechts op een enkele plaats echt lastig te nemen.

Naast deze avonturen hebben we tijd genomen te ontspannen aan zee. We hebben in Hilo slechts zon gezien en als je bedenkt dat het hier om de dag regent is dat uniek te noemen. Maandag 9 januari om 19.10 vlogen we met Hawaiian Airlines van Hilo naar Honolulu waar we moesten overstappen op onze vlucht naar het vaste land. Via Los Angeles (wachttijd) vlogen we naar Minneapolis om daar alvast te wennen aan de koude. Hier stapten we over op onze vlucht naar Amsterdam waar we om 5.45 uur op 11 januari aankwamen.

Mahalo Hawaii