platypus-down-under.reismee.nl

Hawaii (Big Island), de eerste week

Hawaii of Big Island, de naam van deze 50e staat van Amerika komt van het eiland waar we nu zijn; Hawaii. Vrijdag 30 december zijn we hier, ja ja weer eerste klas, heen gevlogen en nu zitten we in ons laatste hotel van deze vakantie. Om daar maar mee te beginnen, geen slecht hotel! Een kamer met uitzicht op de baai van Hilo (en dat vanaf twee kanten vanuit ons appartement) met een ruime slaap- en zitkamer en een ruime eetkeuken en badkamer. Vanuit Hilo vliegen we volgende week richting Nederland.

Vanaf vorige week vrijdag zijn we aardig actief geweest. We vlogen op Kona, waar ook ons hotel lag. Dit hotel is verder niet echt de moeite waard te beschrijven, het voldeed. Vanuit Kona zijn we naar het noorden en uiterste zuiden gereden en ook een stuk het binnenland in. Hoewel het mooi weer is hebben we ieder dag last van VOG en ja de V staat voor vulkanische activiteit in de vorm van bewolking. Een aantal historische plekken stonden op het programma en die hebben we allemaal bezocht. Daarnaast een Tibetaans klooster waar de Dalai lama tweemaal is geweest en velden vol rotstekeningen waarvan de betekenis op zijn minst onduidelijk is. De vulkanische krachten zijn zichtbaar op alle eilanden maar hier toch wel het duidelijkst (het is het jongste eiland en het groeit jaarlijks door de uitstoot van lava in zee).

Met de natuur vermaken we ons uitstekend, de Amerikanen komen ons zo langzamer hand de bekende strot uit. Wat een oppervlakkig stelletje. Ik wist het, maar toch. Daarnaast is het grof en onbeschoft, normatief en hypocriet en ja, ik weet dat ik nu het zooitje op een hoop gooi maar dat doen ze hier ook met Europa. We zagen een tijdje geleden een presidentskandidaat op de tv die wist te vertellen dat Amerika geen tweede Europa moest worden met zijn schulden!!!!!!!! DUH Amerika heeft veel meer schulden, is in feite failliet, maar zet gewoon de drukpersen aan. Moesten ze eigenlijk bij een hele hoop Amerikanen doen, dat drukken en persen, worden ze misschien eens wat minder dik. Het is echt waar wat ze laten zien op tv en wij zien het hier in het echt. Mensen die twee stoelen nodig hebben om te zitten. De maat 3xXLLL is hier normaal...

De taal bestaat hier uit F@$% een normaal woord weer F@$% en ga zo maar door. Vinger opsteken (middel bedoel ik dus), ook heel normaal. Er gaat eigenlijk geen dag voorbij of ik krijg er een in het verkeer. Ik ben al eens gestopt omdat ik absoluut niet begreep wat ik nu weer verkeerd deed.

Maar goed de natuur maakt veel goed en daar genieten we dan ook zwaar van. De vakantie loopt ten einde en dat spijt ons. Het weer is heerlijk, we vermaken ons!

Vanuit een zonnig Hawaii

Aloha

Reacties

Reacties

Ron

Aloha mannen - of zal ik zeggen hola, want ik zit met Atty op Tenerife als ik dit schrijf. Ik zal van jullie blog niet het mijne maken en dus helemaal niet vertellen dat we hier zo'n 27 graden en stralende zon in een strakblauwe lucht hebben, dat we de eerste twee dagen kalm aan gedaan hebben en vandaag het Parque National Del Teide hebben bezocht met een groepsrondrit (overwegend leuke groep, het is ook redelijk rustig op dit anders zo toeristische eiland). Lliever ga ik in op jullie belevenissen op Hawaii - en dan er die welke te maken hebben met jullie mening over de Amerikanen want die is zo langzamerhand wel bekend. Kona, ookwel Kailua (een dubbelgemeente die aan elkaar gegroeid is) ligt fraai aan de westkant van Big Island en ik stel me voor dat julie er reparatie fenomenale zonsondergangenhebben gezien. Van Kona naar zowel noord als zuid is prima e doen, als je er maar de tijd voor neemt; het eiland doet zijn naam eer aan en is daadwerkelijk behoorlijk groot en voor je het weet rij je door het donker terug naar het hotel en dat kan met de soms smalle en bochtige bergwegen en ware verzoeking zijn... Daar lees ik echter niets over dus ik neem aan dat jullie dat niet hebben meegemaakt. Straks verwacht ik aan de foto's af te kunnen lezen waar jullie allemaal precies geweest zijn en vanzelfsprekend doe ik er als gebruikelijk bij elk plaatje het zwijgen toe :-)

En dan nu Hilo, met zijn overweldigende regenwoud, fenomenale watervallen en grillige kust. Ligt er sneeuw op Mauna Kea - dat is vanaf de kust al te zien - tenminste als de VOG daar geen stokje (VOG-je) voor steekt. Vanaf Hilo is ook zowel noord als zuid goed bereisbaar en vanaf Hilo heb ik beide keren Mauna Kea bedwongen, die, zo heb ik deze week vernomen, qua hoogte moet wedijveren met de Teide hier op Tenerife, die 3718 meter boven en bijna 7000 meter onder de zeespiegel meet. Daar ligt trouwens op het moment geen sneeuw op - en koud was het op het uitzichtpunt op 2000 m., waar wij gestopt zijn, ook nauwelijks.

Benieuwd of en zo ja wanneer jullie het NHCH bezoeken, of jullie North Kohala hebben bezocht, Honaunau hebben aangedaan... Uit mijn ooghoek zag ik al een hevig rokende Kilauea....

Tot de volgende!

Ron

Nou, je kan wel zien dat ik vanaf de iPad schrijf; er staan soms woorden die ik niet heb bedoeld. Lees er doorheen zou ik zeggen...

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!