platypus-down-under.reismee.nl

Maui - de eerste drie dagen

Een update zo op de derde dag op Maui. Vrijdag na de landing hebben we niet zo veel meer gedaan (boodschappen) en 's avonds uit eten. Het zal niet verbazen dat hier nogal wat Vietnamezen zitten. Zo ook de toko waar we zijn gaan eten 'Saigon Cafe'. Nu ben ik natuurlijk in het voormalig Saigon geweest en waarlijk het was te gek maar alles klopte! We stonden binnen 30 minuten weer buiten! We hadden een bord groenten met kleurloze tofu (exact als in Vietnam) en een boord boontjes in sojasaus (ja hoor ook exact als in Vietnam) een biertje en een cola en voor je het weet is alles voorbij en zat ik met iemand tegenover me aan een tafel die zoiets had van uuuuuuuuuuhhhhh gaat dit altijd zo in Vietnam????? Wel ja dus, althans dat staat mij nadrukkelijk bij.

De 24e zijn we eerst boodschappen gaan doen om met kerstmis maar iets in huis te hebben. We dachten dat met kerst alles wel dicht zou zijn .... Nee hoor hoe komen we daar toch bij?? Enfin na de boodschappen de auto richting Lahaina gezet. Wat een leuk stadje is dit. Vele oudere gebouwen zijn richting de kolonisatie te dateren en de hoofdstraat heeft daardoor een enorm gezellig sfeertje. Uiteraard zijn er ook wat herinneringen aan het voormalig koninkrijk maar toch in mindere mate. Getracht is om door middel van een wandeling beide facetten te combineren. Goed gedaan en je krijgt een leuke indruk van hoe het geweest moet zijn.

Tja en dan staat er in die stad een enorme Banyan tree, een heel plein groot. Het zijn inheemse bomen die vanuit het midden zijscheuten maken die vervolgens weer kunnen rusten op de grond en eigen bomen maken. Het grappige is dat de boom volledig met de scheuten verbonden blijft. Nu schijnt het zo te zijn dat een persoon die nogal aanwezig is op dit blog met commentaar denkt dat de boom toch wel een beetje zijn boom is en zichzelf zelfs voor Irene von Lippe plaatst (zie een eerder commentaar). Wel Ron jij zit in Nederland en wij hebben besloten de boom te adopteren dus .... Helaas pindakaas. De dag hebben we afgesloten met een paar laatste uren ondergaande zon.

De 25e zijn we na het ontbijt richting de lavavelden in het zuidoosten gereden. Wat een tocht. Je begint langzaam te klimmen naar de Haleakala krater maar buigt af om vervolgens een kustweg te rijden die meer dan de moeite waard is. Schitterende lavaformaties, mooie planten, veel bloemen en veel bomen maar ook stukken met alleen maar rotsformaties van bovenaf de krater tot in de Pacific. We zijn hier uren mee bezig geweest mede doordat we een stuk hebben gereden waar we niet mochten komen volgens ons verhuurbedrijf. En ja laat nu juist dit stuk het meest interessante stuk zijn. Eigenlijk vragen we ons nu nog af waarom het niet zou mogen. De weg was slechter, zeker maar niet zo slecht dat een subaru allwheeldrive strijkijzertje (okay het is een beetje een sportwagen dit keer) dit niet aan zou kunnen. Dat bleek ook best te gaan dus. Gisteren in de tuin Paella gemaakt en heerlijk gegeten.

De 26e zijn we vroeg opgestaan. Wij zijn op walvisjacht geweest ... voor de foto uiteraard. Om half zes ging de wekker en om kwart over zaten we in de auto richting Lahaina. Om zeven uur en dus op tijd stond de auto geparkeerd. Na een koffie en wat te eten de boot gezocht en me neergelegd bij het feit dat ik ging varen. Ik blijf een hekel aan boten hebben. Het water op bij zonsopkomst heeft wel wat. Je ziet de wereld ontwaken. Al snel waren we op weg en niet veel later was daar de eerste groep walvissen!! Een vrouwtje dat achterna werd gezeten door een groepje van drie mannetjes (nou ja laat die verkleinwoordjes maar achterwege!!!!). Hier bij Maui is de paar- en geboortegrond van deze terugkerende walvissen. Het ene jaar paren ze en het volgende jaar komen ze baren. Voeden doen ze hier niet aangezien de wateren niet genoeg voedsel hebben voor deze zoogdieren. Gedurende de boottocht zijn we deze groep nooit echt uit het oog verloren. Na enige tijd was er een tweede groep en niet al te veel later nog een groep. Aan het einde van de tocht zagen we zelfs nog een walvismoeder met jong voorbij komen. De walvissen waren zeer actief, zeer dichtbij en goed zichtbaar. Fotograferen blijft helaas een probleem, je lijkt altijd te laat te zijn of de boot schommelt als een gek of je kijkt net even ergens anders! Vaak waren de walvissen deels uit water met de rug en vinnen, een aantal malen was de kop goed zichtbaar en even vaak de staart maar ook het blazen waardoor je die mooie spuiters krijgt was veelvuldig. Voeg daarbij de geluiden en het is compleet. We hebben ontzettend veel mazzel gehad met zoveel walvissen en, alsof dit alles nog niet genoeg was, waren er ook nog dolfijnen en een vliegende vis. Na een heerlijk ontbijt de auto genomen en vanuit Lahaina via de noordwest kant terug richting Wailuku. Ook deze rit is wederom adembenemend (en dit keer voor een van ons letterlijk!). Ik zat achter het stuur en op een gegeven moment mag je van het verhuurbedrijf niet verder. Helaas is niet duidelijk waar dit dan begint. We weten het inmiddels aangezien de weg op een gegeven moment zo smal is dat er eigenlijk maar 1 auto kan rijden, een tegenligger is derhalve zeer welkom. En ja dit alles op hoogte langs de bergen en langs kliffen ed. Ik vind autorijden niet echt leuk en doe het omdat het moet maar op deze manier met die vele haarspeldbochten en de mogelijkheid op zo'n smalle weg iemand tegen te komen ..... WAUW. Enfin naast me zat iemand niet op zijn gemak. Het laatste stuk was weer highway. Na de late lunch zijn we nog naar het Iao Valley State Park geweest, liefelijk te noemen bij al het natuurgeweld van de dag. En toch in deze liefelijkheid ook weer die enorme uitbundigheid van de natuur.

Ron

Heren! Het doet mij, R. van Lippe, bij-zonder deugd dat u heeft besloten de Banyan tree in Lahaina te adopteren! Wel wordt u geacht het wezen geregeld te bewateren en bemesten, opdat het zijn luchtwortels verder kan ontwikkelen teneinde die in staat te stellen zich evenals hun evenknieën in de vulkanische aarde in te graven zodat ook zij op termijn tot steun kunnen zijn aan de stam waaruit zij zijn ontsproten.

:-)

Alles wat jullie beschrijven, ook de belevenissen die niet gepaard gaan met foto's, roepen bij mij levendige beelden en dierbare herinneringen op, als 'persoon die nogal aanwezig is op dit blog met comentaar'. Overigens ben ik Oost-Indisch doof voor enige kritiek die in dat predikaat zou kunnen schuilen en ga ik onvermoeibaar verder met het leveren van commentaar, het doen van suggesties en vooral het weergeven van mijn medeleven met jullie activiteiten en bestemmingen.

Te beginnen: Wailuku. Het ligt heerlijk centraal op Maui - vandaar natuurlijk ook dat daar het grootste vliegveld is (er zijn er nog twee, één op west bij Kalapana en één op oost bij Hana, waar jullie hopelijk ook nog komen de komende dagen - de Hana route is not to be missed; dit was dan weer een 'suggestie') - en vanaf Wailuku is alles dan ook uitstekend te bereizen. Lahaina is nog geen drie kwartier rijden, een rondje West Maui (dat ik overigens alle keren tegen de klok in gedaan heb, dan heb je de steile wegen - die van daar af voornamelijk klimmen, vrijwel meteen aan het begin, terwijl jullie los van de hellingsgraad en breedte - smalte - ook nog eens omlaag zijn gereden aan het eind van de route, die inderdaad bijzonder fraai is), een tripje naar I'ao Needle (lieflijk is wel het goede woord) en ook de rit naar (en voorbij) Hana (lap het advies van de autoverhuurbedrijven maar aan je laars, de onverharde wegen voorbij Kipahulu, die beginnen na een klein stukje smal en steil á la wat jullie al gereden hebben - dit valt daarbij in het niet, zijn precies dat: onverhard, maar wel glad en breed, ze hoeven alleen het asfalt nog maar te leggen); als je de bocht boven La Parouse Bay - de asfaltvlakte die jullie al hebben bezocht op de zuidpunt - hebt gerond, kom je lans Tedeschi, het einige wijngoed op maui en een bezoekje waard (rondleidingen worden er na half twee niet meer gegeven). Verder is de top van Haleakala - die maakt deel uit van een National Park, net als de trail bij Kipahulu, waar je dan ook samen maar één keer voor betaalt, pasje is drie dagen geldig - prima te bereiken over een volledig verharde, uitstekende tweebaansweg (onderweg naar boven vooral Makawao aandoen).

Lekker dat jullie zoveel buiten kunnen zijn! Koken en eten in de tuin, op walvis-foto-safari... Wat dat laatste betreft hebben jullie het inderdaad wel heel erg getroffen; ik heb één keer zoiets meegemaakt en niet eens zo heel veel walvissen gezien; wel waren er ook dolfijnen (toen we naar Lanai voeren voor een dagje op dat eiland) en hele scholen zeeschildpadden van het formaat wagenwiel.

Nou mannen, ik zie alweer uit naar het volgende bericht en duik nog eens jullie - en mijn - foto's in, even heerlijk mijmeren.

Maris

Is nog eens wat anders met kerst op walvissenjacht.

Ron, ik vind het prettig de reactie's bij de foto's!
Je kan zo reisleider worden, wat weet jij veel, je bent bijna overal geweest op de wereld.

Ron

Dank je wel Maris, ik zal het blijven doen. Op Hawai'i ben ik zeven keer geweest, ik heb alle te bezoeken eilanden meerdere keren aangedaan en alles wat erover te weten valt als een spons geabsorbeerd - en het lijkt erop dat ik die spons nu aan het uitknijpen ben. Verder heeft Hawai'i heel diepe indruk op m gemaakt, niet alleen op een 'aardse' maar (vooral) ook op een spirituele manier. Ik mocht afgelopen zomer een interview houden bij het North Hawaiian Community Hospital dat in oktober als omslagartikel van een vaktijdschrift is geplaatst met de titel 'Het meest helende ziekenhuis ter wereld'. Mars en Joop gaan er waarschijnlijk in de laatste weken van hun verblijf ook heen - ik heb ze al aangekondigd en ze word bij voorbaat met open armen ontvangen :-)

Verder ben ik nog lang niet overal geweest hoor. Afrika, Zuid-Amerika en Azië hebben geen van alle nog Maarten flard van hun geheimn aan me prijsgegeven... Volgende week mag ik - met e dierbare vrindin - wel een weekje Tenerife doen van 'Bruin'; fijn zo'n dertiende maand :-)

Fijne jaarwisseling alvast!