platypus-down-under.reismee.nl

Do Re Mi ...usw oftewel de familie Von Trapp

The Sound of Music

Ach ja zo dicht bij Oostenrijk en niet de grens over .... dat kan niet. Vanochtend om 8.30 uur reden we richting Oostenrijk. Via Passau richting Linz de stad waar Hitler op het balkon van het stadhuis de Anschluss predikte maar ook de stad Eichmann. Gelukkig bracht de stad de wereld naast deze walgelijke figuren ook Anton Bruckner. De andere stad die we konden kiezen was Salzburg, oftewel de stad van met name Mozart. Halverwege moesten we kiezen en zagen de Adolfen stad toch minder zitten, dus sloegen af richting Salzburg (het scheelt een kwartier rijden). Via een mooi berglandschap en uiteraard een konditorei, alwaar slechts een heerlijke kop koffie plus broodje genomen, richting Salzburg. Parkeren in een parkeergarage in de Altstadt midden in een berg! Hierdoor stonden we wel direct naast de Dom en eigenlijk alle ander bezienswaardigheden. Inmiddels scheen de zon en leek de dag de verwachtingen waar te gaan maken.

Het weer bleek volledig op onze hand. Binnen een paar minuten liep deze gek (j) in zijn T-shirt en riep de andere gek dat het lekker was maar hield wel zijn dikke trui aan. Voor mij was het een hernieuwde kennismaking met deze schitterende stad. Het sound of Music gehalte blijft hier echter groot en dat is dan ook meteen de weerzin die ik toch tegen dit land voel. Enorm op zichzelf en absoluut niet op de buitenwereld gericht. Laat onverlet dat ten tijde van de dynastie, en ook daarvoor, ook in deze stad mooie gebouwen zijn neergezet. We hebben de hele dag lopen slenteren en iedere deur die open bleek zijn we binnengegaan. Bij toeval zelfs op het kerkhof geweest waar (de weduwe van)Mozart ligt. Ach hij schreef een paar heel mooie kerkelijke werken, voor de rest niet mijn smaak maar ontegenzeggelijk een genie! In de namiddag zijn we neergestreken op een terras aan de Inn voor een drankje met uitzicht op de Altstadt. Zie ik ineens iets bekends ...... Sachertorte!!! Blijken we op het terras van Hotel Sacher te zitten. Wat een straf zo op het einde van de dag.

Na zonsondergang werd het snel kouder en zijn we via Munchen, snelweg in het donker is te verkiezen boven alleplattelandsweggetjes,terug gereden richting Zwiesel.

Reacties

Reacties

Ron

The hills are alive... Prachtige stad vind ik Salzburg - en ja, het Sound of Music gehalte (meezingversie) is inderdaad erg hoog. Dat geldt onverwacht ook voor de muren van de burcht die boven de stad uittorent; ziet er van onderaf veel minder hoog uit dan wanneer je er op staat (was er twee jaar geleden - voor werk, ook geen straf). Ik ga zo eens naar de foto's kijken, even memory lanen... Zeg moeten de planten en de post eigenlijk nog aandacht? Ik ga genieten van mijn nieuwe bank die vanmorgen geleverd is ofwel als ik straks klaar ben met mijn werk schoonmaken en opruimen en herinrichten en... De Arm was erg blij met de lederen Ikea met bijpassend bijzettafeltje :-) Laters!

vera windt

Plattepoes en Koffieboontje zijn weer eens samen op reis in de toettoet. Dit keer in Jodelahiti-land. Reikhalzend kijkt eenieder uit naar de souvenirs die zij dit keer mee zullen nemen. Is het een Milka-koe of een LederhosenBarbie en Ken ? We zullen zien.

maris

Mooi, ik lees dat jullie weer op trip zijn en aan het genieten van de Sachertorte!
Goed bezig,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!