platypus-down-under.reismee.nl

klein rondje Europa

Zo kneuter je een beetje in je eigen land op groene campings en zo 'there will beblue birds over the white cliffs of Dover'. Op verzoek van Mars zijn zus gingen we zijn neefje ophalen uit Chichester, Engelanden retour brengen in Frankrijk, Coincy. Een landelijk gelegen dorp tussen Parijs en Reims in.

Voor Mars de allereerste keer op het 'eiland' Engeland en voor Joop lang geleden. Op vrijdagochtend 24 juni jl met de auto naar Calais, de kortste oversteek met de boot naar Dover. tegenwoordig gaat alles per internet en als je te vroeg komt het je vaak een boot eerder en andersom schijnt ook te werken bij te laat komen. In krap 90 minuten rijdt je de auto al op het eiland, links natuurlijk en daar wordt je nog ettelijke malen aan herinnerd. Een snelweg is eigenlijk overal ter wereld hetzelfde, een weg van A naar B met weinig uitzichten. We doken al snel van de snelweg af en besloten de kustweg naar Chichester te gaan rijden. Hierbij ga je door dorpjes en stadje met allemaal een ruig en roerig verleden. Natuurlijk hebben ze alles bewaard, benoemd en gearchifeerd, het zullen de Engelsen niet zijn... Enfin, wat pittoreske zaken bekeken in Rye en Hastings en plots zaten we door een verkeerde afslag toch weer op de snelweg. De tijd dwong ons om nu even door te rijden en heel praktisch een hotel te vinden. Klaarblijkelijk is Zuid Engeland elk weekend in het seizoen doel van de rest van het eiland met paardenraces, jagen, wandelen en fietsen. Nadat we iets gegeten hadden bij de plaatselijke Thai vonden we in Aldwick een zolderkamer boven een kroeg aan de kust. Heel Engels allemaal en het ontbijt was dat ook. Gelukkig konden we ook zonder het vlees iets bestellen.

De zaterdag hebben we de kathedraal van Chichester bekeken, evenals de tuinen en de bijgebouwen en zijn doorgereden naar Arundel Castlle waar de 17deHertog en Hertogin van Norfolk(noord- en zuid sussex en norfolk) nog steeds wonen en leven. Het is een echt kasteel uit de vroege middeleeuwen wat door de familie altijd in stand is gehouden.Willem de veroveraar had na zijn winst in 1066 burchten ter verdediging van het rijknodig. Elke innovatie werd doorgevoerd en zo werkt het kasteel nu nog steeds, voorzien van alle moderniteiten met een erfenis van alle oude rotzooi.

Zaterdagavond het neefje met zijn vriendin ontmoet en italiaans gegeten. De volgende dag hen opgehaald en naar Dover gereden. Eenmaal daar hadden we mist en nam het neefje geheel in Engelse stijl afscheid van het eiland. Vanaf Calais, met 1 uur tijdsverschil, reden we in krap 4 uur naar het oosten waar ons een heerlijk welkom wachtte.

Op maandag nog even naar de plaatselijke kaasboer , slechts 20 km verderop, om daar heerlijke streekkazen te scoren en toen in rustig tempo door de Ardennen naar Limburg voor een koffiestop. De geboortestreek van Mars ligt in de kop van Noord Limburg en nabij Krefeld en Kleef in Duitsland, geboortegrond van Joop's moeder.

Ron

Leuk om zo nog meer details te vernemen dan ik mondeling al had meegekregen. De kazen zijn overheerlijk en Chris en ik genieten er met een lekker glas wijn - en gisteren bezoek die ook te spreken waren over de mildere van de kazen - letterlijk en figuurlijk met volle teugen van :-) De auto is overigens in de garage beland, de reparatie valt gelukkig mee qua kosten; er staat nu een Dacia met opschrift op de parkeerplaats, even wennen aan het blikkerige rijgevoel daarvan, gelukkig maandag weer eigen baas achter eigen stuur (hemmes dus).