platypus-down-under.reismee.nl

Italianen en Scavi Pompeii e.o.

Tja... hoe een volk zich gedraagt als je hier dagelijks bent maakt op gegeven moment ook wel dat je er een mening op na gaat houden, of je nu wel of niet wilt. Hier in het zuiden wordt gezegd dat het geen 'echte' Italianen zijn maar enfin, we hebben hier dagelijks te maken met hoogst onfatsoenlijk gedrag op alle niveau's. Soms lijkt het er op dat deze groep alleen nog voor zichzelf leeft en het individualisme heeft gecultiveerd. Men steekt hier de weg over met een soort doodswens die in andere Europese landen gelijk wordt ingewilligd maar hier wordt gestopt, al dan niet tierend of toeterend. Degene die oversteekt overleeft het over het algemeen wel tot onze stomme verbazing. Alles wat van rechts komt in het verkeer schijnt, hoe dan ook, een soort van voorrang te genieten. Gevolg is dat kruisingen én rotondes soms vast staan omdat de één of ander bestuurder zijn zin wilt hebben of het compleet niet snapt. De remedie hiervoor is het overdadig gebruik van je claxon, jammer dat die van ons niet over een misthoorn beschikt maar mocht ik ooit, wat god, allah en wat dies meer zij, verhoedde zal ik er voor zorgen daarover te beschikken alsmede een schietkanon met fikse verfballen... hahaha... Voorts is men hier gericht op het volledig de poot uitdraaien van de toerist. En met hier bedoel ik eigenlijk de grotetoeristische attracties zoals Pompeii, je betaalt je echt scheel aan parkeren, wordt onbeschoft behandeld en eerlijk gezegd... De Opgraving van Pompeii is leuk voor een stedenplan maar Herculeum steekt de troef af met mooie fresco's, beelden en vooral de toegankelijkheid!! Vanmiddag dachten we in eerste instantie de volgorde goed gedaan te hebben maar eigenlijk moet je eerst naar die algemeen toeristische opgraving voor teveel geld en teveel bombarie (geen fresco's, ernstig weinig beelden), dan naar naar Villa Oplonti van mevrouw Poppaea Sabina (lastig te vinden omdat de bewegwijzering slecht is, what's new?) tweede vrouw van keizer Nero (voor de geschiedkundigen) en dan naar het Herculeum, Het Summum van een elegante opgraving!!!

Enfin, vier versleten knieën en twee vermoeide lijven verder kijken we aan de ene kant heel voldaan terug op een hele mooie dag. We hebben ook nog geluncht óp de Vesuvius!!! Door de wolken gereden en uiteindelijk nog niks gezien maar wel geweest... hahaha.... wat een onzin was dat eigenlijk, maar leuk rijden met haarspeldbochten was het wel.

Probleem nu is de hoeveelheid foto's....hoeveel zet je hier op?Na een aantal fresco's heb je het ook wel gezien maar het moet worden gezegd dat het allemaal wel erg mooi en bijzonder goed bewaard is. Die cultuur kunnen we nu wel erg waarderen als we vanmiddag door een groep van ruim 80 snotneuzen dreigden omver gelopen worden, althans dat was hun bedoeling maar een aantal fikse schouderdouwen maakte duidelijk wie hier de oudste rechten hadden, wij dus!! En zo kom ik toch terug op het (on)fatsoen van de Italianen die hier wonen.

Morgen terug naar het zuiden via twee opgravingen, hopelijk terug naar de zon en de rust.