platypus-down-under.reismee.nl

Slapen aan de voet van de Vesuvius

Wat het weer betreft. Helaas moeten we bekennen dat het weer in Nederland beter lijkt te zijn dan hier. We gunnen het jullie maar hadden zelf ook graag wat minder regen gehad.Het is hier niet constant slecht maar ook niet echt stabiel mooi en de afgelopen twee dagen waren minder, gisteren zelfs loei nat. Kamperen is niet mogelijk omdat de campings niet open blijken te zijn en degene die open was zou ons als enige gast gekregen hebben. Nee we zijn aangewezen op hotels en vannacht zitten we dus in een hotel aan de voet van de Vesuvius, een paar sterren minder dan afgelopen nacht maar zeker niet minder kwa uitzicht.

Vanochtend werden we wakker in een zeer mooie en zonnige stad. De kerkklokken lieten ons weten dat de dag begonnen was (dat krijg je in een stadspaleis achter de San Nicolas kerk). Het ontbijt was uitstekend en de auto was inmiddels ook voorgereden. We zijn richting Matera gereden, bekend uit de Passion of Christ die daar is opgenomen (dat wil zeggen o.a.). De stad bestaat voor een groot deel uit grotwoningen al dan niet met uitbouw. Een mooie stad maar de kerken bleken dicht (en die schijnen prachtige fresco's te hebben). Zoals overal ter wereld mag je als toerist op maandag niets bezoeken (behalve in Azie en New York waar wel alle open is). Ik snap werkelijk niet waarom musea en andere bezienswaardigeheden niet gewoon 7 dagen per week open zijn. Mensen komen van verre om alles te bekijken, komen vaak maar eens in hun leven en betalen er ook nog goed geld voor.

Na onze wandeling door Matera hadden we bedacht weer richting Calabrie te rijden. Mars moest even postzegels kopen en ik sla de wegenkaart open. Zie ik ineens dat Matera op dezelfde hoogte ligt als Pompeii. Okay een ander kust maar wel op dezelfde hoogte.

Mars en ik keken elkaar aan en namen zonder woorden hetzelfde besluit. Drie uur later zagen we de Vesuvius en hadden we een hotelkamer, en ja we hebben keurig de lunch onderweg gebruikt dus geen gejakker.

Morgen dus Pompeii op het programma.

Ron

Wat een afstanden overbruggen jullie - of lijkt dat maar zo?

Jammer dat het weer niet altijd meezit; had ik anders verwacht - en jullie ook beter weer gegund...

Jullie zien gelukkig heel veel mooie bouwwerken en landschappen en dat maakt vast veel goed, zo niet alles.

'The passion of the Christ' heb ik destijds in de bios gezien; was er wat verdeeld over... De locaties vond ik wel schitterend.

Ben het verder met jullie eens dat het nogal ridicuul is dat op maandag bezienswaardigheden en musea en vaak ook restaurants gesloten zijn. Los van het gegeven dat ze wel degelijk bezoekers zouden trekken als ze wel open waren is het gewoon niet van deze tijd; we leven steeds meer in een ware 24-uurs economie (nouja, naar bioritme weliswaar) en dus kunnen die faciliteiten best 24/7 (of voor mijn part 8/7) open zijn.

Gee men, de Vesuvius... Ben nu al benieuwd naar de beelden van die legendarische berg! Geniet van Pompeï; ik lees de verhalen wel weer :-)