platypus-down-under.reismee.nl

Lecce en ja dat spreek je uit sla Spaanse melk

Wat een stad, wat een grandeur. Er zijn in dit stadje 43 kerken/kathedralen er is een enorme burcht een schitterend amfitheater, enorm veel palazzo's, mooie pleinen, een schitterend park en veel hotels. Klinkt raar waarschijnlijk, maar een hotel treffen voor de nacht is hier een waar probleem. Heel veel hotels zijn (definitief) gesloten, voordat we beet hebben zijn we vaak een uur tot anderhalf uur verder. Datzelfde gaat op als je ergens 's avonds wil eten. De stad Lecce is echt een robijn in de pels van Puglia. De kerken puilen uit van rijkdom, zijn allen zwaar barok, maar zijn in aanvang van een oudere datum en ja dat maakt het gebouw dan meteen heel interessant. Het is ook de eerst drukke stad. Veel schoolkinderen maar ook veel mede-toeristen. De Dom was mooi maar zeker niet de mooiste kerk, de burcht helaas niet vrij toegankelijk (alleen in een groep) en de Palazzo's zijn bijna allen afgesloten. Toch maakt dit alles voor de beleving van deze stad echt geen moer uit. We zien hier Italie, zoals Rooms Italie is ..... Blingbling.

In de middag door naar de kust alwaar we privé een kamer konden huren. Ook die stad bleek weer een juweeltje te herbergen. De Dom bestond uit een boven en beneden kerk. De boven kerk had als aandacht trekker de vloer. Volledig in mozaiek, allemaal dierenfiguren en de benedenkerk schitterende fresco's.

Ron

Lecce is een behoorlijk bekende stad, waar ik al meer over gehoord had. Had geen idee dat het zo'n interessante stad was door de eeuwenoude architectuur, dus ben ook dit keer weer meteen het web op gegaan. Wat zag ik: pleinen, fonteinen, Romeinen. En toen ineens een foto van Sarento - is dat het kustplaatsje waar jullie het over hebben? Beide steden zien eruit als goed bewaarde stadstaten, wat het misschien ook wel ooit waren, is vast alsof je je in openluchtmusea bevindt... Verder lees ik niets meer over regen en sneeuw en pollen, dus ik ga er gemakshalve maar van uit dat dat leed even geleden is.

Het R'plantsoen staat er puik bij; de planten hebben gisteren weer een slok gekregen en de post ligt gesorteerd op tafel. Verder heb ik de DVDs van Mad Men meegenomen, wilde toch nog het derde seizoen zelf gaan kijken, Vinden jullie vast niet erg, want jullie kwamen er immers niet aan toe (en misschien is het ook helemaal niet jullie ding). Dus als jullie ze alsnog willen kijken, geef gewoon een brul en ze komen weer jullie kant op.