platypus-down-under.reismee.nl

Gawler Ranges

Een geheim ontdekken is niet niets! Wel wij hebben er een ontdekt, The Gawler Ranges op de Eyre Peninsula. Heel toevalig liepen we gisteren in Ceduna de toeristeninformatie in om eens te neuzen en onze aandacht werd getrokken door een folder van deze Ranges. De locatie was ideaal namelijk op de weg richting Adelaide. Wat ons echter bevreemde was dat we er niet eerder over hadden gelezen. Beide hebben we de Lonely Planet uit zitten pluizen, maar nee hoor GEEN Gawler Ranges. We hebben besloten toch maar eens een kijkje te nemen, terug kan altijd nog. Zo gingen wij vanochtend op pad en na twee uur rijden waren we in het gebied. Het eerste was Pidpappa rock en zoals jullie op de foto's kunnen zien is dit een monoliet (hiervan heeft Australie er vele en de bekendste is uiteraard Uluru oftewel Ayers Rock). Deze rots bleek eveneens een waverock te zijn. Daarna doorgereden naar de volgende rotsformaties en ook deze weer schitterend. We kwamen er achter dat er een tourist 2WD door het park ging, eerst 36 km op aan de toegang te komen, dan 54 km door het park en daarna 44 km terug naar de volgende plaats, alles unsealed. Wij op pad. Na een halfuurtje zagen we in volle vaart een boom op ons afkomen, leek de auto om te vallen en stonden we in de richting waarvan we kwamen stil ...... inderdaad een slippartij. De harde stenen waren ineens overgegaan in zand en dat ging fout. Ons hart zat niet geheel meer op dezelfde plaats maar beide slechts de schrik. De auto bleek ook nog in orde, dus na op adem te zijn gekomen zijn we op ons gemak verder gegaan. Het park was zeer de moeite waard, zo wijds en spectaculairè boomformaties!!!! Ja ja verder ook Kangaroos en Emu's en van die leuke vogeltjes met hele felle kleuren, poseren ho maar.

Nu beland in wederom Port Augusta en de volgende dagen langs de kust afzakken naar Adelaide.

PS. De dag was nog niet compleet! Aan het einde zaten we bijna (inderdaad niet helemaal) zonder benzine en 's avonds moest Joop zijn arm zo nodig boven de waterkoker houden terwijl er stoom uitkwam! Ach je hebt van die dagen ..... toch.

Hennie

Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben en dat alles goed gaat. Was overigens wel veel leeswerk na onze week vakantie. Groetjes ook van Johan.

Nicoleddy

Hallo globetrotters. Wat een mooie foto's vh ruige landschap! T verhaal vd kikker in de pot was leuker dan die slip en brandwond. Da's schrikken zeg! Drive safe en nog ff genieten de laatste dagen! xx

Gina

Nou dat verhaal over die benzine komt mij wel heeeeel erg bekend voor. Het lag niet aan ons maar gewoon aan Joop, hahaha. Liefs van ons.

Ron

En ik maar denken dat dat kersje op die slagroom al geweest was, kieperen jullie er nog eens een hele mango bovenop! En ach, zo hoort dat ook. Ik ben blij dat jullie dit blijkbaar goed bewaarde geheim hebben weten te ontsluieren; schrijf vooral die gids aan dat ze dit met een gerust hart kunnen opnemen - ex boom en brandwonden dan...

Liefs ook van Chris!