Flinders Ranges I

Port Pirie is de camping waar we alweer de was vergeten mee te nemen. Met een belletje is alles opzij gezet en op de terugweg kunnen wij het ophalen.

Enfin, op weg naar de Flinders Rangers zagen we ook meteen de benzine prijzen stijgen van ‘normaal' $ 1.20 naar maar liefst $ 1.50, dat is wel $ 0.30 meer oftewel 21 eurocent, en dat op een tank van ruim 60 liter. Ja ja, we blijven hollands ondanks dat wij ons beiden thuis voelen.

We reden door oude Ghan stadjes zoals Quorn en Hawker (je zou er niet begraven willen worden). Stadjes waar het oude treinstation nog staat te pronken als kwam The Ghan (trein van Adelaide naar Darwin en voorheen niet verderdan Alice Spings) er nog dagelijks door. Onderweg werd de lucht steeds donkerder vooral aan de oostkant van de Flinders en reden we zelfs door een regenbui. De uitgestrektheid en leegte werd steeds meer zichtbaar. De weg lang maar tot zo ver als je kon zien zonder enige ander verkeer. Er valt deze zomer heel veel water in Australie, meer dan normaal maar dat is weer normaal als je het op een langere periode bekijkt. Na Quorn begint een aantal interessante bezienswaardigheden. South Australia heeft nog 'oude' ruines van sheepstations uit de 19e eeuw. De meeste van deze sheepstations zijn aan droogte ten onder gegaan. Op een daarvan, Yakanaka is goed te zien hoe zo'n station er ooit uitzag. Op het hoogtepunt liepen er 70.000 schapen rond en werktenen woonden er 70 mensen.

Rock art oftewel Aboriginal tekeningen op rotswanden zijn hier ook nadrukkelijk aanwezig. In dit geval zijn het deYourambulla caves. Dus wij naar de caves gewandeld, nou ja geklommen. Weliswaar is er nu de bescherming van een hek om verdere beschadigingen te voorkomen, die wel zichtbaar zijn aan de zijkant. Ook de moderne mens wil zijn teken achterlaten, net zoiets als dieren met geursporen doen vermoeden wij. Het deed niet af aan de rock art en de mooie vergezichten die je er als cadeautje bij krijgt. We belanden in het stadje (dorp, gehucht) Leigh Creek dat in 1980 uit de grond is gestampt. De campsite zal in eerste instantie voor de kwartiermakers gemaakt zijn. De campsite zal bekend blijven als de mierencampsite. Tot bloedens gebeten en uiteindelijk de campervan ingejaagd.